Потребителите в Европа изоставят разплащанията в брой и избират скоростта и на безконтактните карти и новите методи за плащане, показва проучването "Дигитални разплащания", изготвено от агенция за проучвания Populus по поръчка на Visa.
С над 165 млн. издадени безконтактни карти и 3.4 млн. безконтактни POS терминали в Европа, използването на технологията е нараснала от 36 на сто през 2015 г. до 52 на сто през 2016 г., показва проучването. Тази тенденция не се наблюдава само при младите, по-технически грамотни потребители - употребата на безконтактната технология се е увеличила във всички възрастови групи, като най-голямото увеличение се наблюдава при потребителите на възраст 55-64 години или ръст от 64 на сто спрямо 2015 г.
Употребата на безконтактни карти оказва осезаемо въздействие върху останалите начини на разплащане. В цяла Европа потребителите, които използват безконтактни карти, са по-отворени към използването на мобилно устройство като начин на разплащане в магазин, чрез приложение на търговеца или за разплащане в ресторант.
Потребителите започват да разпознават и ползите от другите нови методи за плащане. През 2016 г. 44 на сто от анкетираните използват мобилни приложения за разплащания, в сравнение с 38 на сто през миналата година. Почти половината от тях (46 на сто) са съгласни, че възможността да платят с мобилно устройство при търговеца е улеснило в пъти тяхното пазаруване. Основните ползи на безконтактните и мобилни разплащания за потребителите в Европа са по-голямото удобство (смятат 61 на сто от анкетираните) и възможността да се плати по всяко време, независимо от мястото (59 на сто от хората).
Проучването на Visa също така разкрива, че потребителите използват комбинация от онлайн и физически канали, когато правят своите покупки, особено за по-скъпи продукти.
Седем от всеки десет европейски потребители са showroomers - хора, които гледат желания продукт в магазина преди да го купят онлайн, а почти толкова (66 на сто) са webroomers - потребители, които търсят най-добрата цена онлайн, преди закупуването на стоката във физическия магазин на търговеца.
Въпреки нарастването на онлайн продажбите около Коледа, 60 на сто от потребителите все още ценят прекия контакт лице в лице с персонала на магазина и възможността да видят стоката на живо, сочат резултатите от анкетата.
Ръстът в употребата на безконтактни карти от европейските потребители постепенно превръща в норма използването на дигитални и мобилни портфейли и други дигитални разплащания. Тази Коледа ще наблюдаваме множество различни методи, по които европейските граждани, в това число и българите, ще заплатят за подаръците под елхата, празнични напитки с приятели, и дори празничната трапеза около коледните празници. Успехът на търговските вериги и търговци тази Коледа ще зависи от способността им да предостави на потребителите достъп до начина на разплащане, който те предпочитат най-много.
От януари 2016 г. всички терминали, които българските банки инсталират, са вече задължително безконтактни. В България миграцията на инфраструктурата към безконтактни терминали протече успешно и през юли 2016 г. тя съставляваха 43 на сто от общия брой POS терминали. Секторите, в които безконтактните разплащания и новите методи за разплащане в България навлизат най-бързо, са търговията с хранителни стоки, телекомуникационните услуги, продажбата на горива, веригите за бързо хранене, фармацевтичните услуги и забавленията, показват данните от анкетата.
Проучването е направено през август - септември 2016 година сред 36 843 души в 19 държави или около 2000 анкетирани във всяка държава. Изследвани са пазарите в Австрия, Белгия, Великобритания,Германия, Дания, Израел, Ирландия, Испания, Италия, Норвегия, Полша, Румъния, Словения, Турция, Финландия, Франция, Холандия, Швеция, Швейцария.
Потребителите в Европа плащат все повече с безконтактните карти, сочи проучване
- 30.11.2016 | 08:58
- 1109