Белгийската телевизия Ер Те Ел излъчи репортаж за историята на Марк Вармеш, доскоро шофьор на камион, останал от година и половина без работа заради нелоялната конкуренция на негови колеги от Източна Европа.
В репортажа, в който е представена жертва на т. нар. социален дъмпинг, се пояснява, че секторът на автомобилните товарни превози е повлиян от появата на източноевропейците, които подбиват цените на труда. В конкретния случай работодателят на безработния шофьор предложил да прекратят договорните си отношения по взаимно съгласие. Така отпаднала възможността шофьорът да се регистрира на трудовата борса и да получава социални помощи. Изпаднал в това състояние, днес шофьорът живее в автомобила си на паркинг край магистрала, където - по неговия разказ - стои и брои преминаващите камиони. Научили за проблема му, местните синдикати са започнали да му търсят жилище и работа.
Миналата седмица белгийското правителство прие план за борба със социалния дъмпинг, настъпил покрай възможността дружества, регистрирани в дадена държава от ЕС, да командироват служителите си в друга страна от Общността. Тази възможност предвижда заплатите и осигуровките на наетите да бъдат плащани в държавата на регистрация на дружеството. Премиерът Елио ди Рупо определи като "напълно, напълно, напълно неприемливо" това, че португалско дружество наело работници в Белгия за надница от 2.06 евро на час - далеч под минимумите на местния трудов пазар.
По данни на правителството, подобни действия вредят на местната икономика и увеличават безработицата. Правителството планира да повиши глобите за нарушителите от 10 до 40 пъти.