Транспортният проект за Стария град на Ерусалим породи спорове

pixabay
share

Израелското правителство предвижда до 2021 г., за 200 милиона шекела (52 милиона евро), да бъде построен кабинков лифт, който да води туристите до Стария град, където се намират някои от най-важните обекти на трите монотеистични религии. Обявената цел е да се преодолеят проблемите с трафика и замърсяването, свързани с нарастващия брой посетители на Свещения град, пише БТА.

Цифрата нарасна двойно за близо пет години и се очаква да надхвърли 4 милиона през 2019 г. по данни на министерството на туризма.

"Лифтът ще позволи лесен и практичен достъп до Западната стена (Стената на плача, най-свещеното място за молитви за евреите) и ще бъде голяма туристическа атракция", заяви през май 2018 г. министър Ярив Левин на първоначалното одобряване на проекта от правителството. Но една коалиция от археолози, архитекти и урбанисти го порицават като естетическа и архитектурна обида. И тъй като предвиденият за лифта маршрут пресича източната част на града, палестинците се обявяват против това, което според тях е още един опит да се закрепи фактическото положение на окупацията на Източен Ерусалим, чието анексиране от Израел не беше признато от международната общност.

Витлеем се готви да посрещне хиляди християни за Коледа

Противниците на проекта сезираха Върховния съд в края на ноември, малко след като той получи зелена светлина от правителството. Лифтът, който ще позволява превоза на 3000 посетители на час към Стария град, ще започва от околностите на старата османска гара, разположена в западната част на града. Планира се първата спирка да се издигне на хълма Сион, един от хълмовете на Ерусалим, където се намира Сионската горница, където се смята, че се е състояла Тайната вечеря на Исус и апостолите. След това кабините ще преминават над Силуан, палестински квартал в Източен Ерусалим.

"Обикновено подобни лифтове се издигат над празни пространства, не над главите на хората", оплаква се Абу Брахим от своя прашен малък магазин за подправки в Силуан. Лифтът трябва да премине над шейсетина къщи от това селище, като на места разстоянието между покривите и кабините достига само 14 метра, обяснява Фахри Абу Диаб, директор на Асоциацията на живеещите в района. След това кабините ще достигнат туристически комплекс на няколко етажа, недалеч от Стената на плача.

Иран удря Ерусалим от Ирак?

Строежът на комплекса се финансира от израелската националистическа асоциация Елад. Също като много туристически гидове, Мишел Себан се радва на редно решение, което според него ще позволи да се сложи край на задръстването в Стария град.

"Стана невъзможно да паркираш, само автобусите могат да се приближат и да свалят туристите, които возят", добавя той.

Но за противниците на проекта петнайсетината стоманени колони и 72-те кабинки за по 10 души, предвидени да обикалят едно разстояние от близо километър и половина, ще обезобразят един от централните обекти в човешката история. Само Старият град и стените му са класифицирани като обект на световното културно наследство от ЮНЕСКО. Околностите на обекта са част от национален парк, за чието опазване обикновено се грижи Израел.

"Досега този район, който гледа към Стария град и неговите стени беше неприкосновено място, стриктно защитавано от Националната дирекция на парковете", обяснява архитектът Гавриел Кертеш, който е ръководил няколко проекта, свързани с тези стени. "Ерусалим не е Дисниленд, неговият пейзаж и историческо наследство не са за продан". С този лозунг се обявиха против 70 архитекти, археолози и израелски академици, изпратили отворено писмо до правителството преди одобряването на проекта. Повече от 30 архитекти и водещи международни академици поискаха от правителството да се откаже от него, преценявайки, че "един лифт не е подходящ за античните градове, чийто изглед е бил опазен в продължение на стотици или хиляди години".

Реликва от яслата на Исус пристигна в новия си дом във Витлеем

Обсъждана от няколко години, идеята за лифт в Ерусалим остава разумна. След като беше поканен от ерусалимското кметство през март 2015 г., френският гигант "Суец енвиронман" реши да не участва в строежа, за да не се замесва в скандали. Според Ханан Ашрауи, високопоставена палестинска представителка, този проект е "брутално нарушение на културата, историята, духовността, географията и демографията на Ерусалим". Тази гледна точка се споделя от израелски неправителствени организации като Емек Шавех, която смята проекта за политизиране на археологията на фона на една ситуация, в която еврейски организации все повече оставят своя отпечатък върху Стария град на Ерусалим.

"Политическата власт стана толкова обсебена от юдеизацията на града, че забравят да опазят този Ерусалим, който толкова обичат", смята археологът Джонатан Мизрахи, директор на организацията. "Тези, които все още могат да си спомнят това, което е толкова скъпо и уникално в Ерусалим, се противопоставят на този проект, както от лявата, така и от дясната страна на политическия спектър".

Водещи новини

Още новини