Адвокатите по делото очакват двамата подсъдими Сотир Филевски и Бранко Бранко Баич да получат ефективни присъди, а близките на загиналите - най-вече отговор на въпроса кой е отговорен за трагедията.
Предишното заседание на съда беше на 30 юни 2011 г. Обвиняеми по делото са капитанът на кораба Сотир Филевски и хърватският гражданин Бранко Баич - представител на немската застрахователна компания "Лойд", упълномощена за техническия контрол на корабите и издаване на разрешителните за плаване на кораби по Охридското езеро. Двамата са обвинени за тежко престъпление срещу сигурността на хората и имуществото в транспорта.
По същество делото започна на 28 февруари тази година. Тогава прокуратурата обвинява Бранко Баич и капитана на кораба Сотир Филевски за тежко престъпление срещу сигурността на хората и имуществото в транспорта. Според прокуратурата не са спазени
редица изисквания за техническата годност на кораба и неговата поддръжка.
Плавателният съд е бил претоварен, като вместо допустимите 43-ма души, на борда му имало 55 туристи. На заседанието на 17 юни 2011 г. капитанът на корабa Сотир Филевски заявява, че техническият експерт от "Лойд" Бранко Баич не му е казвал, че не трябва да се качват пътници на горната палуба на плавателния съд. Защитниците на експерта от германския "Лойд" обаче твърдят, че още през 2006 г. е издадено предписание, според което на собствениците на "Илинден" е забранено да качват пътници на горната открита палуба.
На 30 юни 2011 г. македонската прокуратура отправя искане за постановяването на ефективни осъдителни присъди за двамата подсъдими. До 15 години затвор могат да получат капитанът на кораба Сотир Филевски и експертът Бранко Баич.
В очакване на справедливост българските семейства се питат как се случи всичко и все още не могат да си обяснят как една желана екскурзия промени живота им. Дали заради бедност или немарливост, дали от липсата на отговорност или от безконтролност.