Германски министър в Пекин: Митата на ЕС върху китайски електромобили не са наказание

Getty Images/Guliver
share

Предложените от Европейския съюз мита върху китайски стоки не представляват "наказание", заяви германският министър на икономиката Роберт Хабек пред китайски официални лица в Пекин, предаде Ройтерс.

Хабек е първият високопоставен европейски представител, който посещава Китай, откакто ЕС предложи налагането на високи мита върху вноса на китайски електромобили, за да се противопостави на отпусканите от Пекин държавни субсидии, оценявани от Брюксел като твърде високи.

Китай предупреди в навечерието на визитата на германския министър, че ескалацията на напрежението с Евросъюза по въпроса за електромобилите може да предизвика търговска война. 

"Важно е да се разбере, че това не са наказателни мита", заяви Хабек на първата пленарна сесия на дискусия по въпросите за климата и трансформацията. Държави като САЩ, Бразилия и Турция са прилагали наказателни мита, но не и ЕС, отбеляза той. "Европа прави нещата по различен начин", обясни германският министър. 

Остра реакция на Пекин след предложението на ЕК за мита върху вноса на китайски електромобили

Хабек посочи, че в продължение на девет месеца ЕК е проучвала в детайли въпроса дали някои китайски компании не са се възползвали нечестно от субсидиите. Нито една мярка за изравнително мито, която е наложена след прегледа на ЕС, "не представлява  наказание", каза Хабек. Той подчерта, че въпросните мерки имат за цел да компенсират преимуществата, които Пекин предоставя на китайските компании. "Трябва да се постигнат общи и равни стандарти за достъп до пазара", каза още германският министър на икономиката. 

Хабек заяви пред председателя на Китайската национална комисия за развитие и реформи Чжън Шанцзе, че предложените от ЕС мита имат за цел да изравнят условията на конкуренция с Китай.

"Ще направим всичко, за да предпазим китайските компании", отговори от своя страна Чжън.  

Предвижда се ЕС да въведе временни мита от 4 юли. Същевременно Брюксел ще продължи да води разследване за субсидиите до 2 ноември, когато могат да бъдат наложени окончателни мита за срок от пет години.

Въпреки че търговското напрежение е ключова тема от визитата на Хабек в Китай, целта на германския министър на икономиката е да се задълбочи сътрудничеството между двете индустриализирани държави в областта на екологичния преход. Хабек участва в първата пленарна сесия на диалога за климата и трансформацията, след като през юни миналата година Германия и Китай подписаха меморандум за разбирателство за сътрудничество в областта на изменението на климата и зеления преход. 

През миналата година Китай инсталира нови мощности за възобновяеми енергийни източници, осигуряващи близо 350 гигавата, което е повече от половината от общото количество в световен мащаб.  Макар че Хабек похвали увеличаването на производството на възобновяема енергия в Китай, той отбеляза, че е важно да не се разглежда само разширяването на възобновяемите енергийни източници, но и общите емисии на въглероден диоксид. През 2023 г. почти 60% от електроенергията в Китай е произведена от въглищни централи. 

Същевременно около 75% от общото количество изгорени въглища в света се падат на Китай, Индия и Индонезия, тъй като правителствата са склонни да дават приоритет на енергийната сигурност, наличността и цената пред количеството въглеродни емисии, отбелязва Ройтерс.

Водещи новини

Още новини