"Боинг 737 МАКС" (Boeing 737 MAX) ще извърши днес първия си пътнически полет в Китай от близо четири години, което е важна стъпка в опита на американския самолетостроител да възвърне позициите си на втория най-голям авиационен пазар в света, предаде Ройтерс.
Вътрешният полет на "Чайна саутърн еърлайнс" (China Southern Airlines) от Гуанчжоу до Чжънчжоу е излетял в 12:45 часа (04:45 часа) по Гринуич, използвайки самолет МАКС, според сайта за проследяване на полетите ФлайтРадар24.
Най-добре продаваният модел на "Боинг" бе спрян от летене през март 2019 година след смъртоносни катастрофи в Индонезия и Етиопия, но започна да лети отново в света в края на 2020 година след обновяване на летателните апарати и обучение на пилотите.
Китай е последният голям пазар, който възобновява полетите на МАКС на фона на съществуващото търговско напрежение между Вашингтон и Пекин, а подновяването на полетите съвпада с нарасналото търсене на вътрешни полети, след като властите преустановиха политиката си за "нулев ковид".
Чуждестранните авиолинии започнаха да летят с МАКС до Китай през октомври 2022 година , което бе знак, че първата страна, която "заземи" модела след катастрофите отслабва политиката си на ограничения.
Първоначалните планове на "Чайна саутърн" бяха да се завърне към търговски полети през октомври 2022 година, но не използва самолетите на американската компания за планирани полети.
"Боинг" и "Чайна саутърн" не коментираха новината.
Китайските авиолинии са имали 97 тяснофюзелажни самолета МАКС преди спирането им от летене, според данните на "Сириум" (Cirium) през 2019 година. „Чайна саутърн“ е най-големият китайски клиент за модела с поръчка за 50 самолета, от които 34 са били доставени.
През октомври "Боинг" съобщи, че разполага със 138 самолета, произведени за китайските превозвачи, които са в САЩ и чакат да бъдат доставени. Американският самолетостроител обаче е започнал ремаркетиране на самолетите към други превозвачи с оглед на това, че няма конкретни сигнали, че китайските авиолинии ще приемат самолетите в близко време.
"Боинг" изостава от "Еърбъс" (Airbus) в доставките за най-големия пазар на самолети в света, в голяма степен и заради спирането от летене на МАКС.
През 2022 година "Боинг" е доставил осем самолета за Китай, а "Еърбъс" над 100.