В украинското пристанище на река Дунав Измаил шофьорите са нетърпеливи - камионите им преливат от зърно. От другата страна, в Румъния, там, където реката се влива в Черно море, нетърпението е обхванало и корабите. Моряците не помнят някога толкова много кораби, плаващи под различни флагове, да са акостирали в Сулина, Източна Румъния, и да се готвят да отплават за Украйна, за да бъдат натоварени с хранителни продукти. Руското нахлуване промени всичко: блокадата, която Москва наложи на украинските морски пристанища, като се започне с това на Одеса, парализира износа от Украйна, а тя е един от най-големите световни производители на зърнени култури, пише БТА.
"Алтернативата е река Дунав", която (в един от своите участъци) е естествена граница между Украйна и Румъния. "Големият проблем е капацитетът на речните инфраструктури", обяснява за Франс прес Юри Димчогло, бивш заместник-председател на областния съвет на Одеса.
От началото на войната "само 1,5 милиона тона зърнени култури са експортирани по този начин", казва той. - А това е капка в сравнение с блокираните стоки в Украйна, които според президента Володимир Зеленски са между 20 и 25 милиона тона.
"Изхранване на света"
Следващото звено от веригата на доставките, земеделският производител Вячеслав Зябкин, който работи на 35 км от пристанището, "все още нищо не е натоварил на корабите по Дунав. Дори и един килограм".
Причината е, че ми предлагат изкупна цена, която е много по-ниска от производствените ми разходи, казва той, като изтъква, че "дунавското решение" устройва дребните земеделци, които имат да продават малки количества.
Тези пък, които прибягват до този маршрут, се сблъскват с препятствия.
Най-напред - задръстванията по пътя: камиони от цяла Южна Украйна пристигат с надеждата да стоварят на брега на Дунава стоките, които превозват.
Пристигнали вече на пристанището, виждат, че там също е навалица.
В Измаил се натъкваме на Сергий Гавриленко, 45-годишен шофьор, който е облечен с тениска на сини райета, с носи шапка в цвят каки и авиаторски очила. Напредва бавно. Температурата е 32 градуса и той се разхлажда с вода от туба в кабината на камиона си.
"Преди войната беше достатъчен един ден, сега трябват три. Занимаваме се с това, защото е добре за страната и за изхранването на света", казва той.
"Няма почивка"
Плавателните съдове, които натоварват стоките от пристанищата, доставят зърното на клиенти в чужбина, като тръгват надолу по Дунава и навлизат в Черно море. Доставките са в малки количества и помежду им има интервали.
В Сулина са акостирали близо сто кораба, които чакат средно между седем и десет дни, преди да могат да поемат по канала към украинските пристанища.
"Имаме много повече работа. Работим от зори до мрак", разказва Габриел Данила-Михалче, 28-годишен капитан на кораб, който неведнъж е пътувал от Сулина до Черно море и обратно.
Мисията на този кораб е жизненоважна: да превози до всеки един от корабите, намиращи се близо до бреговете на Сулина, лоцман, който да преведе съответния кораб до пристанището, до което трябва да стигне.
Това правило е вписано през 1948 г. в Конвенцията за режима на корабоплаването по Дунава заради опасностите, до които може да се стигне в опасни води.
"Няма почивка за нас", казва един от 36-имата лоцмани, които корабът има за задача да превози.
"Миналия месец 400 кораба преминаха през Сулина, това беше рекорд", разказва механикът на кораба, превозващ лоцманите, Михай Калин, който е на 48 години, 30 от които е прекарал в морето.
"Ураган от глад"
"Трафикът се увеличи тройно в сравнение с май миналата година", потвърждава пред Франс прес румънският държавен секретар по транспорта Йон Попа.
Справянето с увеличилия се трафик е "предизвикателство за Румъния", казва той и изразява надежда, че ще има помощ от Брюксел.
След като отказаха да носят отговорност за забавянето на корабите, които чакат край бреговете им, Румъния и Украйна сформираха в края на май общо командване, което съставя график, по който плавателните съдове влизат в Дунава. Тези, наети за транспорт на зърнени храни, са с приоритет.
Освен това близо 700 хиляди тона са транспортирани от румънското пристанище на Черно море Констанца - с шлепове, с влакове и тирове, подчертава Попа.
Опашките на чакащите на сухопътните и на железопътните гранични пунктове стават по-големи всеки ден.
Преди войната Украйна беше четвъртият най-голям износител на царевица, беше се устремила към третото място в класацията на износителите на жито и гарантираше 50 процента от световната търговия със семена и слънчогледово олио.
ООН се опасява, че ако кризата продължи, през идните месеци ще се стигне до "ураган от глад".