Фабрики за инфлуенсъри: каква е стряскащата реалност?

YouTube
share

Всеки знае, че инфлуенсърите печелят значителни суми от популяризирането на продукти. На практика, те монетизират видимостта си в социалните мрежи, а когато не представят някой бранд, промотират себе си. Начинът на живот, който отстрани изглежда повече от лесен, е причина 86% от децата в Америка да искат да станат инфлуенсъри, когато пораснат. Това твърди изследване от 2019 година, публикувано в CBS News.

Същевременно в Китай процентът на желаещи да бъдат звезди в социалните мрежи е по-нисък. Индустрията обаче има нужда от реклама сред "безкрайната" онлайн аудитория в Китай. Това води до възникването на един притеснителен феномен - "фабриките за инфлуенсъри", наричани още "инкубатори".

Войната САЩ-Китай в TikTok. Алгоритъмът промива мозъците на американските деца, а образова китайските

Пазаруването "на живо" по време на стриймове и лайфове в Китай генерира приходи от около 500 милиарда долара годишно. Малко хора на Запад са чували за компанията Ruhan. Тя обаче е един от най-влиятелните "инкубатори на инфлуенсъри" и трансформира лицето на електронната търговия в страната.

Ruhan притежава "ключови лидери на общественото мнение", които ползва за реклама в социалните мрежи. Животът на инфлуенсърите обаче далеч не е толкова бляскав.

Стотици души работят в халета или на няко от етажите на небостъргач в покрайнините на индустриалния град Ханджоу. Те са натъпкани един до друг в малки студия и стриймват видео между 8 и 14 часа на ден, пише dir.bg. 

Тези инфлуенсъри не притежават нищо - всичко необходимо за стриймовете им е осигурено от "инкубатора". С разрастването на индустрията за онлайн продажби на живо фабриките за инфлуенсъри понякога заемат изоставени производствени цехове, които са с изгоден наем в индустриалните зони на големите градове.

Те стават базата за "производство на конвейер" на клипчета, рекламиращи основно дрехи и козметика. Всяко хале е оборудвано със стативи, LED пръстени за осветление и 4K уеб камера.

"Инкубаторите" имат и невидима част - стотици работници отговарят на обслужване на клиенти, обработват логистиката и редактират снимки за целите на компанията. Тази дейност става все по-практикувана. Причината е, че Китай разраства своите платформи за стрийминг на живо с търговия.

Конкуренцията да бъдеш следващата звезда инфлуенсър е гореща, отчасти благодарение на високата видимост в социалните мрежи, добрите заплати и създаването на впечатление за бляскавия начин на живот и известност. Ръководителите на Ruhan са склонни да предпочитат млади жени.

Над 50% от децата влизат в социални мрежи поне пет пъти на ден

"Имате компании, които буквално обучават хиляди млади жени да станат стриймъри на живо. Те ги тренират как да говорят, как да правят по-добро осветление и им разкриват трикове за повече продажби", казва Ким Лейтс, основател на KOL marketplace ParkLu, пред списанието Business of Fashion.

"Тогава имате Ruhan - конгломерат за производство на дрехи, реклама, онлайн търговия и бизнес с инфлуенсъри. На практика те контролират всичко по веригата".

Анализаторите настояват, че предаването в стриймове на живо онлайн е бъдещето на търговията на дребно. Това все още не се е наложило на Запад. Coresight прогнозира, че продажбите на живо в САЩ едва ли ще надхвърлят 20 милиарда долара тази година, малка част от тези в Китай.

След ранни експерименти, Facebook затваря своята платформа за пазаруване на живо, за да се съсредоточи върху видеоклипове в кратка форма. Дори TikTok поставя на пауза разширяването на своя TikTok Shop след хладен прием във Великобритания.

Това значи, че едва ли ще видим подобни инкубатори скоро и в Европа или в Северна Америка. Но докато различни компании "изцеждат" максимума от своите инфлуенсъри, манията в Китай започва да взема абсурдни размери.

За да увеличат гледаемостта си, "инкубаторите" понякога работят на открито. Стотици хора стриймват под мостове или на паркинги в богати квартали, защото това увеличава гледаемостта им в района. По-богатия район означава по-голям шанс за генериране на продажби.

Според някои анализатори моделът на "фабриките за инфлуенсъри" в Китай наподобява подобна практика от Южна Корея. В нея вместо онлайн звезди в социалните мрежи, компании "произвеждат" поп певици и дуети. Последните обаче имат строго регламентиран живот. Обикновено те живеят в общежитие, дадено им от техните шефове. Цялото им ежедневие е посветено в превръщането на успешен изпълнител и генерирането на добри приходи за "компанията-майка".

Водещи новини

Още новини