Всеки знае, че инфлуенсърите печелят значителни суми от популяризирането на продукти. На практика, те монетизират видимостта си в социалните мрежи, а когато не представят някой бранд, промотират себе си. Начинът на живот, който отстрани изглежда повече от лесен, е причина 86% от децата в Америка да искат да станат инфлуенсъри, когато пораснат. Това твърди изследване от 2019 година, публикувано в CBS News.
Същевременно в Китай процентът на желаещи да бъдат звезди в социалните мрежи е по-нисък. Индустрията обаче има нужда от реклама сред "безкрайната" онлайн аудитория в Китай. Това води до възникването на един притеснителен феномен - "фабриките за инфлуенсъри", наричани още "инкубатори".
Пазаруването "на живо" по време на стриймове и лайфове в Китай генерира приходи от около 500 милиарда долара годишно. Малко хора на Запад са чували за компанията Ruhan. Тя обаче е един от най-влиятелните "инкубатори на инфлуенсъри" и трансформира лицето на електронната търговия в страната.
Ruhan притежава "ключови лидери на общественото мнение", които ползва за реклама в социалните мрежи. Животът на инфлуенсърите обаче далеч не е толкова бляскав.
Стотици души работят в халета или на няко от етажите на небостъргач в покрайнините на индустриалния град Ханджоу. Те са натъпкани един до друг в малки студия и стриймват видео между 8 и 14 часа на ден, пише dir.bg.
Тези инфлуенсъри не притежават нищо - всичко необходимо за стриймовете им е осигурено от "инкубатора". С разрастването на индустрията за онлайн продажби на живо фабриките за инфлуенсъри понякога заемат изоставени производствени цехове, които са с изгоден наем в индустриалните зони на големите градове.
Те стават базата за "производство на конвейер" на клипчета, рекламиращи основно дрехи и козметика. Всяко хале е оборудвано със стативи, LED пръстени за осветление и 4K уеб камера.
"Инкубаторите" имат и невидима част - стотици работници отговарят на обслужване на клиенти, обработват логистиката и редактират снимки за целите на компанията. Тази дейност става все по-практикувана. Причината е, че Китай разраства своите платформи за стрийминг на живо с търговия.
Конкуренцията да бъдеш следващата звезда инфлуенсър е гореща, отчасти благодарение на високата видимост в социалните мрежи, добрите заплати и създаването на впечатление за бляскавия начин на живот и известност. Ръководителите на Ruhan са склонни да предпочитат млади жени.
"Имате компании, които буквално обучават хиляди млади жени да станат стриймъри на живо. Те ги тренират как да говорят, как да правят по-добро осветление и им разкриват трикове за повече продажби", казва Ким Лейтс, основател на KOL marketplace ParkLu, пред списанието Business of Fashion.
"Тогава имате Ruhan - конгломерат за производство на дрехи, реклама, онлайн търговия и бизнес с инфлуенсъри. На практика те контролират всичко по веригата".
Анализаторите настояват, че предаването в стриймове на живо онлайн е бъдещето на търговията на дребно. Това все още не се е наложило на Запад. Coresight прогнозира, че продажбите на живо в САЩ едва ли ще надхвърлят 20 милиарда долара тази година, малка част от тези в Китай.
След ранни експерименти, Facebook затваря своята платформа за пазаруване на живо, за да се съсредоточи върху видеоклипове в кратка форма. Дори TikTok поставя на пауза разширяването на своя TikTok Shop след хладен прием във Великобритания.
Това значи, че едва ли ще видим подобни инкубатори скоро и в Европа или в Северна Америка. Но докато различни компании "изцеждат" максимума от своите инфлуенсъри, манията в Китай започва да взема абсурдни размери.
За да увеличат гледаемостта си, "инкубаторите" понякога работят на открито. Стотици хора стриймват под мостове или на паркинги в богати квартали, защото това увеличава гледаемостта им в района. По-богатия район означава по-голям шанс за генериране на продажби.
Според някои анализатори моделът на "фабриките за инфлуенсъри" в Китай наподобява подобна практика от Южна Корея. В нея вместо онлайн звезди в социалните мрежи, компании "произвеждат" поп певици и дуети. Последните обаче имат строго регламентиран живот. Обикновено те живеят в общежитие, дадено им от техните шефове. Цялото им ежедневие е посветено в превръщането на успешен изпълнител и генерирането на добри приходи за "компанията-майка".