Започването на работа преди 10 часа е равносилно на мъчение и води до изтощение, стрес и боледуване, заявява учен от Оксфордския университет, цитиран от The Telegraph, съобщава "Фокус".
Преди навършване на 55 години биологичният ритъм на зрелите хора напълно се разминава с обичайното работно време от 9 до 17 часа, а това носи “сериозна заплаха” за душевното здраве. Д-р Пол Кели от Оксфордския университет казва, че е необходима фундаментална социална промяна, която да премести началото на работния ден и училищните занятия в синхрон с биологичния часовник на хората.
Експерименти, проучващи циркадния (денонощния) ритъм доказват, че 10-годишните деца не са готови да се съсредоточат за академични занимания преди 8.30 часа. 16-годишните младежи трябва да започват занятия в 10 часа, за да постигат максимални резултати, а студентите в университета - в 11 часа.
Д-р Кели смята, че преместването на старта на учебния ден може да доведе до повишаване на оценките с 10 процента. По време на работата си като преподавател в средно училище той е въвел начало на занятията от 10 часа и е установил, че най-високите оценки са се повишили с 19 на сто. Същото се отнася и за започващите рано работа служители, при които съществува вероятност за понижаване на резултатите и увеличаване на здравните рискове.
Доказано е, че недоспиването има сериозно влияние върху здравето. Само една седмица с по-малко от шест часа сън на нощ води до 710 промени във функционирането на гените. Липсата на сън влияе на работоспособността, концентрацията, дългосрочната памет и стимулира употребата на лекарства и алкохол. Тя води и до изтощение, тревожност, напрегнатост, гняв, импулсивно поведение, напълняване, високо кръвно налягане, понижен имунитет, стрес.
Десетки хиляди деца започват училище в 10 часа в рамките на експеримент на Оксфордския университет, чиято цел е да докаже, че по-късното начало на занятията ще подобри резултатите при изпити. Ученици от над 100 училища в Англия участват в 4-годишния проект, базиран на резултати от изследвания, които показват, че биологичният ритъм на тинейджърите се разминава с училищната програма. Екипът се надява да публикува резултатите през 2018 година.