Автомобилите Jaguar винаги са се отличавали от останалите марки с неповторимия си дизайн и уникални технологии.
От момента на създаването си до наши дни марката е успяла да запази целите и идеите, които са в основата на нейното създаване, заложени лично от основателя на марката сър Уилям Лайънс. Той пръв поставя началото на изграждането на луксозни и вълнуващи спортни автомобили, изградени изцяло от най-висококачествени материали.
Историята на компанията започва още през далечната 1901 г. Тогава в Блекпул на 4 септември се родил Уилям Лайънс – син на ирландски имигрант. Най-напред Уилям Лайънс създал име в мотоциклетната индустрия. Само на 21 години, той започва да проектира кошове за мотори, воден от влечението си по своя Harley-Davidson.
Въпреки младостта си той започва силно да се откроява от тълпата с чувство за стил и изтънченост. Лайънс реализирал всяка своя идея, показвайки, че несъмнено е изпреварил времето, в което живее. Наемал на работа само най-добрите в съответната област и винаги се обръщал към тях с фамилните им имена в знак на уважение.
Изключително бързо успявал да ги „запали” в работата им, за да влагат внимание във всеки детайл и да пресъздават идеално всяка негова мисъл. Не след дълго роденият в Блекпул младеж осъзнал, че може да стигне далеч и прехвърля усилията си към автомобилната индустрия.
От всички птици и животни, олицетворяващи бързината и мощта в съчетание с красотата и грацията, Лайънс избрал Jaguar за име на своите коли.Уилям Лайънс залагал лукс, елегантност и аристократичен стил в основите на своята нова империя. Първият автомобил, който произвел, носи името SS1 и излиза на пазара през 1931 г. Още с първия си продукт Лайънс успял да си спечеличелни места във всички водещи вестницив страната, които отбелязали, че е създаден автомобил за ценители на относително ниски цени. Журналистите изтъкнали, че SS1 идеално олицетворява котешка грация, сила и динамика. С втория си модел SS 100 Уилям Лайънс хвърлил в еуфория цялата страна.
С 3,5-литровия си двигател този модел ускорявал по-бързо от всеки друг, а цената му била наполовина на това, което хората очаквали. Думата Jaguar започнала да се носи от уста на уста, а търсенето било толкова голямо, че инженерите на компанията били принудени да сменят дървеното шаси на автомобила с метална конструкция, за да намерят достатъчно материал.По време на Втората световна война компанията Jaguar и нейните служители помагали на страната си, като произвеждали части за самолетите на армията.
В същото време Лайънс продължавал да работи по чертежите на новия автомобил на бъдещето. След приключване на войната производството на автомобили било възобновено през 1948 г. Започнала разработката на революционните 4-цилиндрови двигатели. Новата серия автомобили Jaguar получила индекс X (от experimental), впоследствие станала известна като XK. През 1948 г. компанията се увенчала с нов успех на Лондонското автомобилно изложение. Вниманието на автомобилните фенове било привлечено от представения Jaguar XK120, който се превърнал в един от най-емблематичните автомобили в историята на човечеството.
Моделът впечатлявал с голямата мощност за времето си от 160 к.с. Само 2 години по-късно с известни подобрения Jaguar XK120 C (първият познат C-type) се впуснал в надпреварите на пистата „Льо Ман”, където спечел безапелационна победа още с дебюта си. За съжаление Лайънс не можал да се зарадва на този триумф, защото само ден по-рано го сполетяла най-голямата трагедия в живота му. На път за Льо Ман в катастрофа загинал единственият му син.
През 50-те години компанията Jaguar пуснала моделите Mark V, Mark VII и XK140. От 1950 по 1960 г. марката завоювала американския пазар, където моделите на Jaguar постигнали огромен успех. Интересът към автомобилите Jaguar толкова нараснал, че се наложило да бъдеотворен още един завод за производствона автомобили в Броунс Лайн. През 1961 г. Jaguar отново приковал вниманието на обществеността с модела E-type.
Само за едно десетилетие са продадени 70 000 автомобила, повечето от които на територията на САЩ. След този грандиозен успех Лайънс решил да даде на света още една автомобилна икона, преди да се пенсионира моделът XJ6 се превърнал в емблематичен за марката и до ден днешен.
Остарелият вече мъж от Блекпул се оттеглил от управлението на собствената си компания през 1972 г., като предал цялата власт в ръцете на един от най-прогресиращите му колеги и добър приятел Джон Еган, когото назначил за президент. През 1975 г. се появил спортният Jaguar XJ-S с окачване от E-type със съвременен четириместен салон и мощен 12-цилиндров двигател.
Той продължил спортните традиции на Jaguar, печелейки световния рали шампионат през 1977 и 1978 г. Истинска сензация на изложението в Лондон през 1988 г. предизвикал прототипът Jaguar XJ220. Окончателният вариант на автомобила е представен през 1991 г. в Токио. Легендарният суперспортен автомобил е произведен само в 280 екземпляра и днес е най-голямата мечта на много автомобилни колекционери по света.
Днес Уилям Лайънс ни гледа някъде от небето. Със сигурност е горд от съвременните модели и престижния имидж на марката. Той е споделял, че мечтае да създаде автомобил, който да се превърне в най-близкия до сърцето на човек неодушевен предмет. Постигнал го е.