Сега хората от всички възрасти се увличат по социалните мрежи. Но социалните мрежи далеч не са изобретение на цифровата ера. Учените са доказали, че подобия на такива съществуват и при маймуните. Оказва се, приматите зависят от социалните мрежи и с радост приемат разпространяваните чрез тях тенденции, пише Cnews.
Учени от университета в Сейнт Андрюс, Великобритания, са провели анализ на социалното взаимодействие при маймуните и установили, че подобие на социална мрежа в животинския свят може да влияе върху разпространението на нови културни технологии. Засега изследователите са изучили само поведението на маймуната катерица, но се надяват, че подобно поведение има място и при други животни, пише inews.bg.
Учените успели да видят, че иновациите в група маймуни не се разпространяват по хаотичен начин, а само в съответствие със социалната активност на животните.
За експеримента учените внимателно анализирали две групи маймуни и отбелязали какво място заема всяко животно в своята група – кое е по-активно, кое – по-слабо, кое се намира в центъра на социалния живот, а кое – в периферията. След това трябвало сред групата да се разпространят знанията за това как да се отвори кутия с лакомства за животните.
Кутията можело да се отвори по два различни начина – или с повдигане на капака, или като се обърне. За начало учените обучили на умението да отварят кутията алфа-самците във всяка група. Един алфа-самец бил обучен да повдига капака, а друг – само да обърне кутията.
След това алфа-самците поднесли знанията в своите групи, а изследователите наблюдавали по какъв начин ще се разпространяват знанията в групата. Оказало се, че в двете групи социално активните маймуни по-бързо усвоявали метода за отваряне, предложен от лидера. По-слабо активните маймуни доста по-бавно усвоявали новия навик.
Сега учените възнамеряват да продължат изследването и да изучат характера на социалното взаимодействие на маймуните в други условия, а не само по време на обучение в нови навици. Планират се наблюдения как се държат животните при търсене на храна, при придвижване, по време на почивка и по какъв начин социалните връзки влияят на тази дейност.
Очевидно маймуните формират подобие на социални мрежи по интереси и по степен на активност. С други думи, ние, хората, не сме новатори – животните също умеят да поставят лайкове и да добавят приятели.