Антон Оруш разкрива таланта на българския конструктор в "Произведено в България - 101 български технически изделия“

Фейсбук
share

Можело ли е преди 45 години България да има зарядни електрически станции? Отговор дава новата книга на Антон Оруш. Той е основател на сайта за стара българска техника "Сандъците". А сега изнася част от колекцията си и извън интернет пространството. Прави го под формата на книга. 

Трябва да се знае откъде сме тръгнали, заяви пред БНР авторът на "Произведено в България - 101 български технически изделия“. 

"Книгата съдържа описание на голямо количество българска техника, произвеждана в България през годините. Тя е от най-различен вид и характер. 

Всеки апарат е представен с текст и илюстрации. Огромна част от експонатите вътре са от моята колекция.

Проф. Вл. Чуков за novini.bg: Университетът в Оксфорд издава книгата „За ислямската демокрация“

Това е логично продължение на "Голяма книга за българската техника". И след издаването й продължих да колекционирам и да научавам факти".

Втората книга описва 101 български изделия, произведени от края на 19-ти век до 90-те години на 20 – ти век. 

"През социализма стремежът е бил България да бъде максимално независима от чужд внос на машини, които биха стрували внушителна сума във валута, а валутата е била проблем за държавата тогава". 

Търся в интернет, освен това има много хора, които знаят, че колекционирам българска техника и ми сигнализират, когато намерят нещо интересно, разказа той в предаването "Хоризонт до обед". 

Като най-любопитен екземпляр в колекцията си определя един електробус.

"Интересен е и противогазът от царско време, както и първият автомобил, конструиран от българин в Англия през 1912 година, първият български самолет -също.

Всичко това говори за таланта на бълграските конструктури, които са успявали да сътворят чудеса. Произвеждали сме копирни апарати още през 60-те години. Сега караме по лесния начин - внасяме". 

Много ноу - хау е изгубено, защото са изгубени архивите на институциите. Изводът е, че не си пазим историята.

Успях да спася част от архива на "Балканкар". Но не и конструкциите и чертежите. Опитвам се да спасявам това, което е останало от българската техническа история. Много голяма част от нея е изгубена. Например, прототипът на скутера "Балкан" вече не може да бъде намерен. Не може да намерим и българския електрически трактор. Източниците намаляват с всеки изминал ден". 

Авторът вече е започнал да подрежда материалите си и за трета книга.

Водещи новини

Още новини