"Отклонение: Жените в българското кино" е художествен и изследователски проект на Боряна Росса, който разглежда развитието на женския образ в българското кино. Проектът под формата на видео инсталация включва интервюта с единадесет жени, представителки на различни професии, които анализират женските образи в шест български филма, създадени между 1945 и 2019 г. и ще може да бъде видян от 9 юли до края на месеца в галерията на "Гьоте институт", съобщават организаторите.
Като продължение на изложбата е предвиден и "Кино клуб" на 13 юли, на който публиката ще може да гледа и обсъжда откъси от филми, заедно с художничката и други гости.
Под формата на видео инсталация Боряна Росса жени от различни професии анализират женските образи във "Вълчицата" (1965), "Отклонение" (1967), "Понеделник сутрин" (1968), "Последната дума"(1972), "Шивачки" (2007) и "Воевода" (2017). За да се потопят зрителите в съдържанието на филмите, авторката създава анимация от рисунки, някои от които представени в галерията, оформяйки я като тематична среда.
Проектът е придружен и от компилация от интервюта с известни кинодейци по темата за пола в тяхното творчество, проведени през 2008 г. във връзка с академично изследване на Боряна Росса по темата. Проектът е реализиран с подкрепата на New York Foundation for the Arts и на "Български фонд за жените".
Части от него са представяни в групова изложба "Всичко (ни) е наред" в галерия Credo Bonum през 2020 г.