Проф. Симеон Ананиев обясни, че шест основни експертизи се правят при произшествия

Кадър бТВ
share

Нямам спомен да има пътен знак, който да сигнализира, че в участъка на катастрофата на АМ "Струма" има отбивка. И да има, знакът трябва да е такъв, че да се забележи. Това каза в „Тази сутрин“  по бТВ проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на вещите лица и експертите.

Всичко по темата:
Автобусната трагедия на Струма 150

Той допълни, че няколко пъти се е обърквал на това място и е бил на косъм да влезе в т.нар. отбивка за почивка, която не е сигнализирана, има завой, има и денивелация.

Отбивката за почивка в завой по съвсем друг начин трябва да е отделена, без да има конфликт с пътя, допълни експертът.

Експерт: Причината за това хората да не могат да излязат от автобуса може да е, че мантинелата се е забила във вратата

Когато се стигне до произшествие, независимо в каква сфера и се стигне до съдебно дело, основната роля да се изяснят причините е на експертите, каза още той. Опитът показва, че напоследък се формират екипи от т.нар. комплексни експертизи, в които участват различни експерти, заяви  Ананиев и обясни, че има 6 основни експертизи, които трябва да се направят.

Първата, по думите му, е експертиза за проектирането на пътя, като има европейски директиви. В едно такова проектиране има наклони, настилки, сигнализации. Прави се сравнителен анализ, обясни той.

Втората точка е изпълнение на строителството, каза проф. Ананиев.

„Какво е техническото задание - има случаи, в които се оказва, че отдолу вместо да се сложи чакъл, се слага минен отпадък със сяра, който водата го разяжда и пътят пропада. В този участък пътят не е от най-добрите“.

Третата експертиза е превозното средство – кога е произведено, технически паспорт, има ли лиценз, има ли ограничител на скоростта, обясни експертът.

Той допълни, че за автобусите имат ограничител на скоростта, а редовна практика на Балканите и да се маха ограничителят. Ананиев каза още, че винаги трябва да има двама водачи, които да почиват на 3 часа, по нашите стандарти – 4,5 часа, Тахошайбите са с две карти, но при експертизите понякога се установява, че  има само един шофьор, отбеляза Ананиев.

„Може да се окаже, че вторият шофьор е жив и здрав в Македония, само са му взели картата. Аз съм участвал в такива експертизи“, поясни той.

Четвърта експертиза е пожарната експертиза – да се докаже къде е бил пожарът, какви са възможните варианти, допълни проф. Ананиев.

„След като се види къде е бил, ще се търси от какво е, възможно е искра в двигателя от спукана гума. Възможна е и друга хипотеза – статистиката е показала, че в новогодишните празници има много пожари в следствие на пиротехнически средства. Това са екскурзианти, които са били на пазар, има опасения, че автобусът е бил пълен с пиротехнически средства, които се запалват. Какъв е източникът на пожара, ще каже експертизата“.

Петата експертиза е логистическата – каква е нормативната база, кои органи какво извършват, каза още професорът. 

Всичко по темата:
Автобусната трагедия на Струма 150

Водещи новини

Още новини