Законопроектът на Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество не е механичен сбор от структури, които са имали задачи за противодействие на корупционни практики. Той е изцяло нов и единен орган, с ясно разписани правомощия, с които той ще разполага с взаимодействие с други структури и организации, което ще става чрез нарочно разписани инструкции за координация между отделни звена. Това заяви министърът на правосъдието Цецка Цачева по време на изнесеното заседание на Министерски съвет във Варна.
„Що се отнася до думите на лидера на БСП Корнелия Нинова, че този закон не отговаря на нуждите на българското общество и се предлага друг, който е качен на сайта на БСП, искам да заявя, че законопроектът за специалната агенция по антикорупция е препис до голяма част от нормите, които са предвидени и качени на страницата на Министерство на правосъдието. Проектът не левицата се отличава основно в два пункта“, уточни Цачева.
„Те предвиждат възможност за разследващи функции на новия единен антикорупционен орган - с това по същество се прави действително механичен сбор на правомощия, които вече са отречени, защото фигурата на разследващият агент ние имахме по времето на кабинета "Орешарски" в структурата на ДАНС. Този опит не доведе до резултат, ако имаше резултат в борбата с корупцията, нямаше да се налага сега да се приема изцяло нов антикорупционен закон. Освен това западните ни партньори отрекоха тази възможност, защото не води до затваряне на цикъла, такъв какъвто и президентът Радев го представи пред нас: анализ, сигнал, разследване и обвинение. Според Конституцията е ясно кои са структурите, които отправят обвинението, а по отношение на останалите правомощия, те са такива каквито са разписани и в министерския законопроект“, подчерта правосъдният министър.
„Другата отлика е как ще се избира ръководството на този единен орган. След като сме обсъдили предложенията на широк кръг институции и компетентни в тази област експерти, стигнахме до извода, че в република с парламентарно управление, председателят на този орган следва да се избира от Народното събрание (НС), който е единственият орган в страната, където освен депутати от управляващото мнозинство са и народните представители от опозиционните парламентарни групи. По предложение на председателя, избран от НС отново НС следва да избере останалите членове в министерския законопроект, наречени комисия, като единен орган, който трябва да бори, да противодейства и да ликвидира последиците от корупционни практики“.
„Неясни за мен са коментарите на Нинова, след като именно парламентарната група на БСП в предходното НС два пъти гласува против двата проекта, които станаха известни като законопроектите „Кунева“. Ако е имало воля още тогава ние можехме да изработим един закон, който вече щеше да дава своите резултати. Това не се случи, тъй като основно възраженията и аргументите идваха от тогавашната и днешна опозиция в лицето на БСП. Що се отнася до коментарите на г-жа Нинова какво са казали помежду си президентът и премиерът, аз не считам че е коректно човек, който не е присъствал на тази среща да коментира какво и как и дали изобщо нещо е дочул от тази среща. Аз считам, че тук се прави един опит за противопоставяне на институциите, което не работи в интерес на държавността и призовавам ръководството на ПГ на ГЕРБ да не се поддават на подобни внушения, да не се стига до нападки и противоречия, тъй като това противопоставяне не работи в интерес на амбициозната цел и задачи, които си поставя правителството“.
„Всички парламентарни групи са поканени на заключителното обсъждане на Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество на 1 септември. В една работна, диалогична среда ще бъдат чути всички мнения, за да стигнем до финалните текстове на законопроекта. През септември от правителството ще бъде внесен за гласуване. Ангажиментът на правителството е до края на календарната година 2017 г. България да има приет Закона за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество, тъй като само наказателната част за преследване на корупцията и получаване на възмездие на осъдените лица, чрез наказанията предвидени в НК не дава отговор на въпроса какво се случва с имуществото и обогатяването на тези лица от корупционни практики“, поясни Цецка Цачева.
Тя отново акцентира, че ще бъдат чути всички мнения по законопроекта, но когато те са аргументирани, а не чрез хвърляне в публичното пространство на обвинения и то от хора, които са пречка до момента за липсата на такъв закон в нашето обективно право. Ние ще се противопоставим на реанимирането на отхвърлени от действителността и западните ни партньори практики, които бяха характерни по времето на Орешарски практики, защото всички знаем колко просъществува този кабинет и гражданите бяха основната движеща сила за неговия кратък мандат.