На специален бирифинг в Шумен главният прокурор Сотир Цацаров съобщи, че до час следователите ще приключат огледа и ще освободят гарата в Хитрино.
„Извършен е оглед на гаровото помещение или по-точно на това, което е запазено от него. Фиксирани са данни, които са налични от самата гарова система на управление. В момента се провежда оглед с участието на следователи от Национална следствена служба и колегите от следствения отдел на Шуменската прокуратура“, обясни Цацаров. Този оглед има за цел да фиксира доколкото е възможно цялостното разположение на влаковата композиция след произшествието, обясни той. „Иззети са и всички кадри от дронове и снимащи устройства, но огледът трябва да фиксира всичко, за да може от тук насетне да се даде „зелена светлина“ на всички окончателни работи по ликвидиране на аварията и по освобождаване на терена и самото населено място за населението“, посочи Цацаров.
„Опитваме се да предоставим пълната процесуална възможност местопроизшествието да бъде свободно за вдигане на цистерните. Това би трябвало да стане буквално в рамките на час“, обясни още главният прокурор.
Назначени са 24 експертизи, разпитани са 31 свидетели, като по случай работят окръжните прокуратури в Шумен, Русе, Варна и Бургас.
„Не са установени отклонения по отношение на сигналите, които са подавани от гаровата сигнализация към влака. Влакът се е движел, изпреварвайки разписанието си. Трябвало е да пристигне в 6.02 ч. в Хитрино, да престои до 6.07 ч., влакът е пристигнал по-рано, тоест щеше да пристигне по-рано, ако не се беше случило произшествието”, обясни главният прокурор.
„От двете кабини на локомотивите са иззети двете устройства. Едното е разчетено, а другото е по-сложно и то предстои да бъде разчетено. Експертизата е назначена и заключението й ще бъде готово най-късно в понеделник. Тогава прокуратурата ще разполага с официални данни за това каква е била скоростта на влака”, добави още Цацаров.
Сотир Цацаров уточни, че основните линии на разследване са свързани с превозвача, товародателя и товарополучателя, с оглед превозването на опасните товари, производителя и търговеца, който е свързан с превоза товара. „Част от него е бил за крайна гара Русе, тоест пропан-бутана. Пропиленът е следвало да влезе в Румъния“, уточни той. По думите му на трето място линиите на разследване касаят самият влак, организацията на гарата, действията на маневрената бригада и композирането на влаковата композиция, движението на влака и обръщането на локомотивите. „На следващо място това касае регистрацията на вагоните и състоянието им, част от които не са български, а румънски, както и всички документи, свързани с трудовите правоотношения – спазване на режим на почивки, на режим на безопасност и т.н. И най-вече разбира се - състоянието на железния път и на сигнализацията“, поясни още главният прокурор.
Цацаров категорично съобщи, че на този етап са изключени версиите за умишлено причиняване на произшествието на гара Хитрино.