Последният работен ден на Фандъкова: Равносметката

Булфото (архив)
share

14 години начело на столицата, от утре Йорданка Фандъкова официално няма да е кмет на София. Какъв град оставя на наследника си Васил Терзиев, накъде поема Фандъкова и тръгва ли си от политиката? Пред Нова тя даде интервю в последният ѝ работен ден като кмет - 8 часа и 8 локации. 

На любимо място за много столичани сме, пред храм-паметника "Александър Невски". Тук е моментът да ви попитам: защо избрахте София преди 14 години да се кандидатирате за кмет?

"Всъщност, моята работа е била последователна, управленската работа имам предвид. Вие знаете, че аз бях 8 години директор на едно от най-успешните училища в София, след което бях поканена да бъде заместник-кмет по образование, култура и спорт.

Фандъкова: Оставям на наследника си град със стабилни финанси

Как стана тази покана всъщност, познавахте ли г-н Борисов? Как се запознахте? 

"Не го познавах. Той беше току-що избран кмет на София и с една делегация дойде в моето училище. Там ние трябваше да представим как функционира нашият компютърен кабинет. Това беше един от първите изобщо в София тогава. Бяхме получили едно дарение от Ротари интернешънъл и дойдоха на проверка, на инспекция, но децата бяха фантастични, учителите ни бяха страхотни. Тогава още в самата среща той каза, че си търси заместник-кмет по образование и ме покани, което беше много логично, разбира се, но аз отказах. След което обаче бяхме вече в контакт с хора от неговия екип и общо взето след около десетина дни вече имахме разбирането. 

И решихте на 10-ия ден да приемете?

"След което 4 години всъщност работех като заместник-кмет по образование и култура и спорт и превенция на зависимости. Аз извадих на преден план проблема с недостига на места, то и тогава имаше голям недостатък, но тогава никой не говореше за това, защото родителите чакаха по две денонощия пред детските градини и от време на време вие ги отразявахте. Това беше цялата тема. След това вече, когато бяха спечелени от ГЕРБ парламентарните избори 2009 година. 

Вие май бяхте депутат тогава?

"Да, бях в листите, но станах министър на образованието и тогава вече след като тогавашният кмет господин Борисов освободи кметското място и предстояха частични избори, тогава проведохме разговор. Разбира се, аз имах много голям опит от работата в общината. 4 години работа с Общинския съвет, защита на доклади, спорове, така че не беше неочаквано

НОВИЯТ ЛЪЧ НА МЕТРОТО

Тук сега къде отиваме?

"Сега това е тунелът. Това е разширението на третата линия от "Хаджи Димитър" към "Левски Г". От пролетта на миналата година започнахме този проект. Това е станцията на стадион "Герена". Тя е с дизайн, направен специално за феновете на "Левски", беше преработен дизайнът". Изцяло участъкът, който е 3 км, с три метростанции, се строи подземно. Много е тежка работата тук, защото има много подземни води, но строителите са опитни. Моята задача беше да осигуря парите, плановете, главният архитект има голяма, ключова роля в този проект, защото всичките планове, които се приемат от Общинския съвет, между другото и за участъка към "Симеоновско шосе" не се приеха и все още не са приети, така че развитието на метрото е осигурено".

Тук май бяхте на едно мнение със следващия кмет господин Терзиев?

"Надявам се, защото всъщност метрото е ключовият проект от системата на градския транспорт и в същото време проектът, който променя града. Буквално в последните седмици си отдъхнах, защото знам вече, че може следващият кмет просто да координира строителството и разбира се, надявам се да работи и за следващите участъци, за които също имаме осигурени планове, но общинските съветници вече ще преценяват новите, но това е перспектива за 10-15 години за развитие на София".

ЖЪЛТИ ПАВЕТА 

Емблематично място за София и със сигурност може би не ви е най-любимото - жълтите павета, които се наложи да бъдат пренареждани. Тук ги снимахме в най-интересни позиции. Те почнаха да плават, да се движат. Какво се случи с тях?

"Ще ви изненадам, но ми е едно от най-любимите места, разбира се, като на всеки софиянец. Аз бях кметът, който предложи 2016 г. жълтите павета да бъдат обявени за културна ценност, което автоматично предполага, че не може да се работи с всякакви материали.

Оказа се, че преди това и си говорихме с хората, които са ги редили навремето. Намерихме ги, разбира се, като стана тема и те казват, ние ги лепяхме с битум. Сега обаче виждам пясък. 

"Ние видяхме, когато почнаха да се демонтират. Имаше и цимент, и битум, какво ли не, но за да се запазят, трябва да е щадяща технологията. Разбира се, миналата година това беше огромен проблем. Поради простата причина, че беше провал и на проектанти, и на изпълнители, на надзорници, на всички, защото, една седмица след като бяха пренаредени всъщност се разместиха. Тогава най-лесното беше да ги накарам веднага да пренаредят. Но аз си дадох сметка, че ефектът ще бъде същият и тогава поканих едни от най-добрите специалисти, които да обсъдят технологията, която би позволила да бъдат пренаредени. Така че както ги виждаме сега, вече повече от месец има движение върху тях и те стоят стабилно. Всъщност, ако мога да кажа от целия проблем, всъщност позитивният резултат и че намерихме начина, по който да се пренарежда тази специфична настилка".

Не можеше ли по-рано да се види това? 

Сигурно е можело, сигурно е можело, но това се прави за първи път откакто са наредени. Има такова пренареждане в мястото на най-тежкото движение. Имайте предвид, че това са два декара от 2000 квадратни метра, които са пренареждани само в активната лента, а целият жълт паваж е над 33 декара. Тоест следващото ръководство на общината ако има желание, а те трябва да се пренареждат, защото тук нямаше никаква основа. Договорите, които сключваме са изключително стриктни и строги. До 30% е санкцията за забава, само за "Шишман" - 30%.

Искате ли да отидем там? 

Да. Там забавянето е драматично, така че най-вероятно там трябва да се наложи максималната санкция за забавяне, която е около 1 600 000 лв. Това е заложено в договора.

Но кой ще плати нервите на хората? 

Затова, разбира се, поднасям извинения. Факт е, че измъчихме хората тук и хората, които живеят и хората, които работят. В края на краищата проектът е на финала.

УЛ. "ГРАФ ИГНАТИЕВ"

"Ходим по "Шишман", идвайки от Графа - сигурно друго място, което така създаде доста проблеми. Там според вас какво се обърка този ремонт на ремонта, прословут, за който толкова пъти говориха вашите опоненти и гражданите на София?  

"Това беше в предишния ми мандат, беше реконструкцията на "Граф Игнатиев". Аз не знам дали помните как изглеждаше Графа преди това. Стърчеше арматура от трамвайните линии. Има снимки, хората могат да видят. Това беше грандиозен проект, който също подменяше цялата подземна инфраструктура и заради трамвайните релси трябваше да се направи цялостно, а не на етапи, защото иначе нямаше как да се пусне трамваят. Така или иначе трамваят се движи много по-тихо, много по-бързо, така че резултатът е този. Със сигурност е имало грешки - проектански,  със сигурност е имало грешки на изпълнителите, съответно бяха наложени санкциите, но не може цялата работа да се сведе до 3 улици".

Имаше ли ремонт на ремонта, защото имаше различни тези и по този въпрос? 

"Тази фраза беше измислена и остана, тя ще стои още години наред. Сигурно, защото пък сега всички обещават, че ще спрат ремонтите на ремонта на ремонта. Фразата беше измислена тогава, когато все още, то после има и друга фраза, нали - хубаво е, но не е готово. Истината е, че всеки, който работи, знае отлично, че докато един обект е в процес на работа и не е приет, се налагат непрекъснато някакви промени и това е част от работата. Но нашата работа в центъра на града е пред очите на всички и на камерите, но и на хоратавсеки е медия, всеки може да снима.

"МОСКОВСКА" 33

14 години имахте доста заместници, днес споменахме част от тях, с някои се разделяме, други молихте да напуснат. Тежки ли бяха тези раздели и те бушони ли бяха или бяха просто моменти, в които наистина виждахте, че трябва да се разделите с тези хора?

"Всеки греши, и аз греша, и колегите са грешали. Когато обаче се получи някакъв голям проблем, за който буквално носи отговорност възложителят или този, който е взел решението тогава, разбира се, трябва да се вземат тези трудни решения, за мен това са били най-трудните моменти". 

УЛ. "ФИЛИП КУТЕВ"

Г-жо Фандъкова на "Филип Кутев" сме. Кога ще е готов този обект? 

"Това е всъщност един от обектите, вторият по значение, стратегически. Ако мога така да кажа - от стратегическите обекти, след метрото, с второ значение са тези проекти, които отпушват трафика. Един от тях е "Филип Кутев", който е част от третия градски ринг. Вече виждаме пуснатия участък -  този профил трябва да се случи и тук до булевард "Черни връх" и всъщност в момента се работи южното платно. Северното вече е готово, миналата година го направихме и тук виждам, че работата тече много интензивно и очаквам следващото лято вече да бъде изцяло завършен".

Тук май трябваше нещата да са готови малко по-рано? 2022 г. бяха първоначалните разчети. Имаше ли някакво забавяне? 

"Забавянията, по принцип, за тези обекти се случват заради отчуждителните процедури. Всичко това бяха частни обекти, както и всичко нататък, пробива, и всичко се жали, текът съдебни дела, така че трябва да се съобразяваме с това. Иначе проектът си беше готов, проектирането беше готово, то е изключително добър проект, защото както виждате, включва освен три ленти в двете платна, едната от тях е бус лента. Има изградени велоалеи, които са може би най-хубавите велоалеи в София и в същото време широки тротоари с озеленяване, а в средата това, което виждате, това е трасето за трамвая. 

ЗАВОДЪТ ЗА БОКЛУК

"Всичко отиде в жълти павета. Градът не са жълти павета, градът е ето това - системите, транспорта, управлението на отпадъците, образованието и управлението на зелената система. Това са системите, без които градът не може да функционира и всъщност задачата на кмета е, първата задача е да осигури непрекъснатата работа на тези системи, когато това го има, всичко останало вече е надграждане, но ако нямаше завод за отпадъци. Аз когато започнах, го помните - бяха балите с отпадъци недалеч. Депото беше първоначално затворено, още преди много години. След това започна балирането на отпадъците - милиони левове се дадоха за това. Миришеха балите, вие ги отразявахте непрекъснато".

"Първата ми задача като кмет беше да осигуря системата за управление на отпадъците, интегрирана система, която беше одобрена от Европейския съюз. Подкрепена и финансово и това всъщност е една от най-важните задачи. Затова и много ми е любим заводът. Аз участвах в дизайна, тогава с тогавашния заместник-кмет Мария Бояджийска, на която съм много благодарна, защото с нея бяхме всяка… аз всяка седмица, тя всеки ден, буквално, докато се строеше завода. Избрахме включително цветовете, така че всичко това съм го преживяла и съм тук, за да благодаря на хората и да се уверят, че цялата система работи.

БАНЯТА В "ОВЧА КУПЕЛ"

Вече сме в "Овча купел", отново сте с каска, аз също. Идвате да инспектирате този обект, защо е толкова важен за вас? 

"Той е важен за града. Всъщност, банята в "Овча купел" е една от знаковите сгради и то сгради на минерална баня. Истината е, че грижата за културното наследство има конкретни измерения. Това е сградата, която беше в ужасяващо състояние. Ние я поискахме от държавата, за да можем да се погрижим за нея и виждате, вече се вижда фасадата колко е красива, работи се в срок, така че следващата пролет банята трябва да бъде завършена. И тъй като, както казах, аз искам да съм спокойна, че всичко, което сме започнали, се работи. Така че следващият кмет да няма грижата за преди, а само да надгражда. Надявам се така да бъде.Тук ще е баня, като SPA център?

"Да, ще има басейни, спа център, всякакви процедури и в същото време на горните етажи ще има и научни лаборатории, които ще изследват водата".

"Почти всеки ден, преди да отида в общината, минавам през някой обект или след това, докато съм в движение, защото истината е, че трябва да се провери, за да върви работата в срок. Разбира се, за качеството си има други служби. Има си други отговорници, от които изисквам всичко това. 

"МОСКОВСКА" 33 

"Казвате, че нищо не е за цял живот. Вие имате ли план "А сега накъде"? Йорданка Фандъкова накъде след 18 години в Столична община?

Ами честно казвам, че аз работя до последния момент, защото работата е много и защото аз искам да оставя на следващия кмет работещи системи, работещ град. Разбира се, след това ще продължа да се занимавам с обществена работа, но най-напред ще видя семейството си. Ще си събера мислите и тогава вече ще мисля какво ще правя след това. Не съм мислила, не съм имала намерение да мисля. Не съм имала и време да мисля".

Постовете май не ви изкушават, аз си спомням - имаше момент, в който вашият рейтинг изпреварваше дори Борисов. Тогава ви спрягаха за президент. Вероятно е имало някакви предложения. Защо оставахте тук?

"Аз се чувствам силна в конкретната работа, в изпълнителската работа, защото да си кмет това е част от изпълнителната власт в града, всъщност ръководителят на изпълнителната власт и съм се чувствала силна тук. Чистата политика не ме е изкушавала. Наистина различни варианти, различни предложения сме обсъждали, но винаги съм оставала там, където съм поел ангажимент пред хората. Ето сега - минаха кампании, избори, всички обещават да поемеш ангажимент пред хората за 4 години и след това на втората да кажеш: еми много ми беше приятно, но аз имам други планове. Това за мен никога не е стояло като въпрос. Когато взех решението, че ще приключвам, аз го взех още преди предишните избори, че ако спечеля, това ще бъде последният ми мандат, защото знам, че трябва да се дава възможност на млади хора. Градът има нужда от млади хора и затова всъщност, разбира се, не го обявих веднага". 

Утре е голям ден. Новият кмет влиза, Васил Терзиев влиза в Столичната община. Имате ли впечатления от него? Виждала ли сте го, говорила ли сте с него на живо?

"Първо искам да го поздравя и да му пожелая успех, защото за мен е важно София да е успешна. Да му пожелая да има сили да се пребори с всички предизвикателства, които няма да са малко. Работата е трудна, но в края на краищата, да продължи промяната и развитието на града. За мен това е важно, винаги ще си остане важно, защото това е моят град. 

Водещи новини

Още новини