Божидар Божанов: Приехме редица изменения в Закона за електронно управление за удобство на гражданите и ефективност на администрацията

bulphoto (архив)
share

Приехме на второ четене измененията в Закона за електронно управление, който подготвихме в Министерството на електронното управление преди повече от година. Новият закон е стъпка към повече удобство за гражданите и по-голяма ефективност на администрацията. Това заяви народният представител Божидар Божанов от “Продължаваме промяната - Демократична България”, като допълни, че измененията ще започнат да се прилагат в началото на следващата година, съобщават от пресцентъра на ПП-ДБ.

С посочените изменения се покриват и цели, поставени в Плана за възстановяване и устойчивост, които са важни и за напредването на електронното управление, поставяйки важни рамки и задължения, които са част от целите на ПП-ДБ. 

Има консенсус трудовата книжка да се замени с единен електронен трудов запис

В измененията в Закона за електронно управление има важни промени, в т.ч.:

- приравняват се служебните справки на удостоверения, за да не трябва да променяме всички закони и наредби, за да отпаднат удостоверенията.

- физическите лица ще могат да заявяват електронни услуги без да подписват заявленията с КЕП (който продължава да е бариера пред използването на е-услуги).

- електронните услуги ще са с по-ниска такса спрямо тези на гише

- разширява се електронното връчване, като то ще бъде възможно за актове и електронни фишове. Ще може в системата за сигурно връчване да се посочи, че човек желае напр. МВР да му връчва там електронните фишове.

- урежда се дейността на посредниците, които могат да предоставят услуги на гише по-близо до гражданите, които не ползват интернет (напр. за да не ходят до областния град)

- няма да може с подзаконов акт да се въвежда изискване за представяне на документи за доказване на обстоятелства, които ги има в регистър. Т.е. всички наредби, вкл. общински, в които се искат непредвидени в закон удостоверения, бележки, стикери и подобни, стават незаконосъобразни.

- всички регистри ще трябва да минат от тетрадки в електронен вид през 2024 г., когато влиза в сила задължението регистрите да се водят или чрез собствена информационна система, или чрез новоуредената централизирана система за водене на регистри.

- въвежда се задължение за изпращане на напомняне при изтичащ срок на документ ("индивидуален административен акт").

Водещи новини

Още новини