Парламентът прие на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма. Вносители са Димитър Найденов („Продължаваме промяната – Демократична България“) и група народни представители.
В доклада на парламентарната комисия по туризъм пише, че от името на вносителите законопроектът е бил представен от Димитър Найденов. Той изтъкнал, че прилагането на процедурите по Закона за обществените поръчки (ЗОП) силно ограничава възможността за ефективна национална туристическа реклама чрез големи онлайн платформи като Фейсбук, Ютуб, Туитър и др. Въвежда се задължение за използване на посредник, тъй като големите онлайн платформи нямат практика да участват в процедури по ЗОП за реклама. Посредниците от своя страна често обвързват комисионната си с размера на рекламния бюджет, което намалява ефективността на националната туристическа реклама за наличния бюджет. С предложените изменения не се създава изключение за други дейности, свързани с рекламата, като подготовка и управление, а позволява на министъра на туризма да възлага тези дейности отделно от разходите за самата реклама, необвързвайки свързани услуги с рекламния бюджет.
Със законопроекта се предлага изключването на конкретния процес от процедурите по ЗОП, което е целесъобразно предвид три обстоятелства - кръгът на компаниите, които попадат в обхвата е изключително ограничен и се определя от Европейската комисия; предвидените средства ще могат да бъдат изразходвани именно за таргетирана реклама на страната; предвидената разпоредба за прозрачност както на средствата, така и на ефективността на рекламата, съответства и дори надвишава прозрачността по Закона за обществените поръчки.
Депутатите приеха срокът за предложения между двете четения да е три дни.
Божидар Божанов („Продължаваме промяната – Демократична България“), който прочете доклада в пленарната зала, подчерта, че това е законопроект на комисията по туризъм и има пълен консенсус. То е искане и на туристическия бранш, и на редица ръководства на Министерството на туризма, а именно да може ефективно, прозрачно да се провежда националната туристическа реклама, добави Божанов.
В хода на дебата Небие Кабак (ДПС) посочи, че парламентарната ѝ група ще подкрепи законопроекта на първо четене и ако бъде приет, между първо и второ четене ще внесат предложение, с което да са сигурни, че се елиминира участието на посредниците в целия този процес.
Вишегласието, с което и двете комисии подкрепят предлагания законопроект, предлаганото изменение, говори, че наистина тук сме обединени около нещо, което е много важно за бранша, важно е за цялата индустрия и особено е важно, ако ние ще се опитаме да направим наистина някаква по-смела крачка по посока на създаване на единен бранд България, посочи Любен Дилов (ГЕРБ - СДС). Според него нещото, от което много страдаме, не само в областта на туризма, а изобщо в представата на света за нас, е, че няма единен център, който да координира усилията за създаване на общ образ на България по света.
Цончо Ганев („Възраждане“) отбеляза, че комисията по туризъм е много специфична и в нея по никакъв начин не се политизират решенията, които се обсъждат и взимат, или казусите, които са на дневен ред. Има приемственост, както в този парламент, така и в предишните парламенти, и вътре се правят неща, които да са изцяло от ползва на бранша, добави той. Ганев посочи, че този законопроект е пример за това. Радвам се, че го обсъждаме, и ще се радвам да го приемем, даже ако може да мине на две четения още днес, ще е най-добре, тъй като той засяга възможността България да бъде рекламирана, добави той.
Христо Проданов („БСП за България“) също посочи, че това е изключително важен закон за българския туризъм, отбелязва БТА.