Ние, от коалиция "Продължаваме Промяната – Демократична България" (ПП - ДБ) сме обезпокоени от сключените тихомълком от Агенция „Пътна инфраструктура“ два договора на стойност 1,2 млрд. лева за реализация на изпълнението на Лот 3.2 на автомагистрала „Струма“ в участъка между с. Крупник и гр. Кресна.
Това пише в официална позиция от страна ПП - ДБ, която публикуваме без редакторска намеса:
"Сериозно ни притеснява фактът, че Агенция „Пътна инфраструктура“ е финализирала договори за проектиране и строителство преди да са завършени процедурите по препоръчаните от ЕК стъпки - оценка на алтернативните трасета извън Кресненското дефиле, анализ на съответствието на избрания вариант със специфичните природозащитни цели и осигуряване на финансиране на проекта със средства от ОП „Транспортна свързаност“.
Освен прибързаните действия, които могат да доведат до загуба на европейско финансиране, констатираме и грубо нарушение на изискването за публичност в Закона за обществените поръчки:
Обявленията за сключените договори са публикувани в регистъра за обществените поръчки повече от месец след тяхното сключване – на 12.05.2023 г.
Става ясно също, че в края на април 2023-а година са сключени допълнителни споразумения и към двата договора, които поставят влизането им в сила под отлагателни условия за осигурено финансиране, завършване на анализа за съответствие със специфичните природозащитни цели и завършване на процедурата за изменение на инвестиционното предложение според Закона за опазване на околната среда.
Гореописаната обстановка поражда основателни съмнения за законосъобразността на действията на Агенция „Пътна инфраструктура“ от гледна точна на националното и европейско законодателство в областта на опазване на биоразнообразието, обществените поръчки и ефективното, ефикасното, икономично и прозрачно управление на публичните финанси. Призоваваме председателят на управителния съвет на АПИ да представи незабавно обяснения на следните въпроси:
1. Защо са сключени договори за обществени поръчки въз основа на оферти, подадени на базата на инвестиционно намерение за трасе, което не е одобрено от Европейската комисия?
2. Защо не са прекратени стартиралите през 2018 г. обществени поръчки, при положение, че офертите са подадени още през 2018 г. и договорените цени вероятно не отговарят на днешната пазарна конюнктура?
3. Защо са сключени въпросните договори при положение, че не е завършен анализът на алтернативите и възможностите за строителство на двете трасета на Лот 3.2 извън Кресненското дефиле?4. Защо сключването на договорите не е своевременно оповестено съгласно изискванията на ЗОП?
5. На какво правно основание са изменени договорите за обществени поръчки едва 20 дни след тяхното сключване?
6. Защо е започнало изпълнението на пътен възел „Кресна“ при положение, че не е изпълнено нито едно от отлагателните условия за влизане в сила на договорите?
7. С какви средства е обезпечно финансирането на проекта, при положение, че все още не е приет държавния бюджет за 2023 г., нито е одобрено финансиране със средства по ОП „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. от Европейската комисия?
8. Какво е обяснението, че изпълнението на Лот 3.1.1 е възложено на консорциум от дружества, спрямо чиито ръководители са повдигнати обвинения за документни престъпления, данъчни измами и пране на пари на стойност десетки милион във връзка със строителството на АМ „Хемус“?.
От „Продължаваме Промяната – Демократична България“ считаме, че АМ „Струма“ трябва да бъде построена, но повече от десетилетие този проект не може да се реализира въпреки осигуреното европейско финансиране. Вместо това служебното правителство и редица редовни правителства преди него не работят за изграждане на магистрала, а за строеж на първокласен двупосочен път".