Лекарствени продукти, прилагани извън условието на разрешението за употреба, да се заплащат с публични средства за лечение на лица до 18 години, гласува парламентът на първо и на второ четене в рамките на днешното пленарно заседание. Законопроектът за допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина (ЗЛПХМ) е внесено от депутати от "Продължаваме Промяната", "БСП за България", "Има такъв народ" и "Демократична България".
В мотивите е посочено, че с разпоредбата на чл. 266б от ЗЛПХМ е регламентирана употребата на лекарствени продукти, извън условията на разрешението за употреба (т. нар. off-label употреба), като е предвидено лечението с такива продукти да се осъществява само по изключение, при липса на алтернатива за конкретен пациент и само в интерес на неговото здраве и под контрола на лекар, който ще носи цялата отговорност за това. В същото време изрично е предвидено, че такива медикаменти не се заплащат с публични средства.
Предложеният законопроект е в отговор на необходимостта от преодоляване на посочената забрана за лица до 18-годишна възраст, се казва в аргументите. Вносителите посочват също, че тези лекарствени продукти са с висока стойност, което води до изключително затруднен достъп на пациентите до тях, именно поради финансови причини. Във връзка с това се предлага да бъде създадено и изключението в закона само за лекарствените продукти, заплащани извън обхвата на задължителното здравно осигуряване и прилагани извън условията на разрешението за употреба за лечение на заболявания при лица до 18-годишна възраст. Предвижда се случаите, в които тези лекарства се заплащат с публични средства, да бъдат определени в наредбата по чл. 82, ал. 6 от Закона за здравето.
Така ще бъдат разширени възможностите за лечение на заболявания на пациентите до 18-годишна възраст чрез осигуряването на публичен ресурс за заплащане на лекарствени продукти, които се прилагат извън условието на разрешението за употреба, и които са единствената възможност за подобряване на здравословното състояние на тези пациенти, посочва в мотивите председателят на здравната комисия Антон Тонев, който е съвносител на законопроекта. Той цитира данни на НЗОК, според които заявленията за финансиране на такива лекарствени продукти са основно за деца с онкохематологични заболявания, както и такива с редки заболявания и автоимунни заболявания, при които се изчерпани терапевтичните възможности или са наблюдавани тежки нежелани лекарствени реакции, или са установени противопоказания за лечение с налични терапевтични алтернативи.
Очакваният резултат е повишаване достъпа до лекарствена терапия на пациенти до 18-годишна възраст, подобряване на техния здравен статус и на условията и качеството им на живот, подчертава Тонев.
Заплащането на дейностите, предмет на уредба с предлаганите нормативни промени, се осъществява от НЗОК, като разходите се финансират със средства от трансфери от държавния бюджет, предоставени чрез бюджета на Министерството на здравеопазването.
Костадин Ангелов (ГЕРБ-СДС), като уточни, че ще подкрепят предложението, отбеляза, че за този законопроект, който е консенсусен, е можело да се потърси и опозицията и те също да сложат подписи под него, защото засяга решаването на проблем на българските деца.
Хасан Адемов от ДПС обърна внимание, че този проблем е можело и е било по-коректно да бъде решен в рамките на бюджетната процедура. От НЗОК ще ви кажат, че няма предвидени публични средства за този разход до края на годината, обясни той.
Тези деца, като навършат 18 години, ще имат същия проблем, ще бъдат изправени пред същата ситуация, ако искаме да решим проблема, трябва да погледнем малко по-генерално на нещата, подчерта Адемов.
Георги Михайлов от "БСП за България" обърна внимание, че грешката е заложена от ГЕРБ в 44-то Народно събрание.