Караджов: Разработваме идеен проект за тунел при Прохода на Републиката

МРРБ
share

Разработваме трасе за магистрален път, който да свързва Велико Търново, чрез нов тунел през Стара планина при Прохода на Републиката, с магистралите "Тракия" и "Марица". Готовият идеен проект ще бъде представен в Министерството на регионалното развитие и благоустройството за обсъждане и прецизиране, след което - в МОСВ за екологична оценка. Това съобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, цитиран от пресцентъра на министерството, при участието си в дискусията "Свързани Балкани".

Министърът е начертал новите и вече започнатите стратегически инфраструктурни обекти, по които ще работи, за да има България истинска свързаност със съседните страни и с Европа.

Вицепремиерът е обяснил, че коридорът от Букурещ през България до Александруполис е важен приоритет не само за страната ни, но е и стратегически проект за Европейската комисия и по линия на НАТО. "Не само бихме могли да получим финансова помощ от ЕК, но ще предложа Европейската инвестиционна банка да проведе процедурите по избор на изпълнител. С включването на ЕИБ ще се ускорят сроковете за изпълнение на стратегическите инфраструктурни обекти и ще се елиминират възможностите за корупция при провеждането на търгове", е обяснил министърът на регионалното развитие.

Коридорът от Букурещ до Александруполис минава през Русе, Велико Търново, АМ "Хемус", преминава през Стара планина, пресича магистралите "Тракия" и "Марица" и достига до гръцката граница при граничния пункт "Маказа".

Следващият важен проект, който ще подобри пътуването в региона, е автомагистрала "Черно море". "В бъдеще тя трябва да свърже пристанище Констанца с магистралния път Варна-Бургас и оттам през Малко Търново до Истанбул. Тук трябва да се мисли за отклонение между ГКПП "Лесово" и АМ "Тракия", защото от турска страна вече има магистрална свързаност. Разширява се тяхното ГКПП, което означава, че много товари ще влязат от Турция, а в момента България няма никаква готовност да ги посрещне. Причината е, че пътищата в района са второкласни, в лошо състояние и не са ремонтирани от много години", е обяснил министър Караджов.

Регионалният министър е съобщил, че се работи по още няколко нови ключови инфраструктурни проекта - трасето от Гюешево до Дупница и връзка с автомагистрала "Струма". Проектирането ще продължи с още два участъка - от Дупница към Самоков и Ихтиман, за да се осъществи връзка с магистралите "Тракия" и "Хемус". Като особено важен в бъдеще се очертава транспортен коридор "Ориент - Източно Средиземноморие", е казал министър Караджов. Идеята е от Видин до Монтана да се изгради магистрала, която да премине през тунел под прохода "Петрохан" до София и оттам по АМ "Струма" да се стига бързо до Солун, който е ключово пристанище в Егейско море.

Караджов съобщи кой мост над р. Дунав ще бъде изграден първи 

"Затова ако България не изгради бързо участъка от Видин до София, а Румъния - магистралното трасе на своята територия, двете страни могат лесно да бъдат заобиколени и да загубят много в транспортно отношение", е коментирал вицепремиерът.

Той е очертал и сроковете за завършването на започнатите инфраструктурни обекти. Първи, през 2027 година, ще бъдат готови скоростният път Видин-Ботевград и АМ "Хемус". До 2028 година се планира да бъдат завършени трите подучастъка на магистралата "Русе-Велико Търново". Приоритет е и завършването на АМ "Струма" и намиране на окончателно решение за трасето през Кресненското дефиле.

Приключването на последния етап на обхода на Габрово, както и на АМ "Европа" до две години и половина и началото на строителството на АМ "Черно море" през следващите три години са сред другите важни проекти, по които в момента МРРБ работи.

Водещи новини

Още новини