Безспорно е, че вносът на незаконните отпадъци е спрян и това е едно от постиженията на служебното правителство – че спря да внася боклукът на италианската мафия "Ндрагета". Това заяви в интервю за сутрешния блок на БНТ служебният министър на околната среда и водите Асен Личев.
Министър Личев алармира, че 9 хиляди тона от този боклук се намира на склад на площадката на "Феникс Ресурс" в Плевен, а 280 тона се съхраняват на площадката на ТЕЦ "Бобов дол".
Фирмата ще е задължена да разкара това количество от площадката. Това е смесен отпадък – може или да се изгори, или да се депонира, но вторият вариант е по-добрият, посочи министър Личев.
Той уточни, че с приемането от служебното правителство на Националната програма за управление на отпадъците 2021-2030 е бил забранен вносът на този вид отпадък.
По темата с мръсния въздух Асен Личев заяви, че става въпрос за дълговременни проблеми, които е трябвало отдавна да бъдат решени и предупреди, че държавата ни е на прага на санкции от ЕС заради некачествения въздух.
По думите му предишните управляващи не са могли да отстояват националните интереси по този въпрос.
Не искам да обвинявам за всичко общините, защото те са част от държавата. От 1 януари би трябвало да се въведе т.нар. ннискоемисионна зона, но не виждам никъде възможност такава да се направи. В Плана за възстановяване и устойчивост ЕК постави два непреодолими въпроса – кога ще се спрат ТЕЦ-овете с въглища и правосъдната реформа. По отношение на първия въпрос предложихме 2038 г. като някакъв компромисен вариант, обясни служебният министър.
Относно сагата със заседналия кораб "Вера Су" край местността "Яйлата" Асен Личев сподели, че главният въпрос е как този кораб, 5-10 хиляди бруто тона, е успял да се блъсне в отвесен български бряг и попита какво щеше да стане, ако бе пълен с тротил.
По думите му страната ни е успяла да предотврати екологична катастрофа, ако самият кораб се беше разцепил на място.
Защото там ударно щяха да се разлеят азотни съединения от порядъка на 2800 тона, които безпорно щяха да увредят местната флора и фауна, както и брега на защитената местност. При катастрофата на кораба със скалите са се образували две пробойни, откъдето много бавно са изтичали разтворени амониеви съединения в морската вода. Сега вече 75 пъти са по-ниски концентрациите, отколкото по време на разтоварването и съвсем са се приближили към нормалните стойности, увери още екоминистърът.
Накрая на въпрос как е успял да преустанови незаконното строителство по морето министър Личев заяви, че е направил всичко, което му позволява законът.
Отмених Оценката на въздействието върху околната среда, без която всяко строителство оттук-нататък би било незаконно, посочи той