Народното събрание прие окончателно задължителното предучилищно образование да обхваща четиригодишните деца. Промяната в Закона за училищното и предучилищното образование бе гласувана с гласовете на 107 народни представители, против - 12, въздържали се - 14.
В хода на дебата от "БСП за България" Евдокия Асенова настоя за отпадане на задължителната предучилищна подготовка за четиригодишните. Асенова заяви, че все още образователната ни система не е готова да отговори на това предизвикателство и визира недостига на места в детските градини, особено в големите градове, недостига на подготвени учители и липсата на анализ на влязлата в сила задължителната предучилищна подготовка на децата, навършили пет години.
Галя Захариева от ГЕРБ заяви, че предложението е резултат от последователна политика в името на това всяко дете да има равен достъп до образование. Тя посочи, че и становищата на родителски организации и на синдикалните партньори са в подкрепа на това предложение, още повече, че срокът на това предложение е твърде разширен. По думите й, за да може всички общини да се включат, се дава възможност те да създадат необходимите условия до 2023 г.
Депутатът от "Обединени патриоти" Милен Михов заяви, че днес е един добър ден за българското образование. Над 90 на сто от българските семейства искат и желаят да осигурят посещаване в детска градина на своите деца, посочи депутатът и отбеляза, че българските общини полагат системни грижи за развитието на тази институция.
Този ангажимент има не просто социален аспект и измерения за подкрепа, за нас това е важен демографски инструмент, който трябва да осигури спокойствие на българските семейства, така щото те да могат да правят това, което се нарича семейно планиране, посочи Михов.
Министърът на образованието Красимир Вълчев заяви, че предучилищната възраст е ключова за детското развитие. това е периодът, в който в най-голяма степен се формират социалноемоционалните, когнитивните и интелектуалните и най-вече езиковите умения. Тази възраст е още по-критична за децата, чийто майчин език не е български, отбеляза министърът.
Всички международни изследвания показват голяма разлика между децата, които са посещавали детска градина в предучилищна възраст и тези, които не са посещавали. Тази разлика е още по-видима за деца, чиито майчин език не е на съответната образователна система, обясни министър Вълчев.
Той бе категоричен, че това е най-важната интеграционна мярка. Такава стъпка по думите му са предприели вече във Франция и Румъния. Министър Вълчев цитира данни от проучване сред началните учители, според 92 на сто от анкетираните има разлика между децата, които са били в детска градина и тези, които не са били.
Принцип на задължителност има във всяка една образователна система и той е необходим, за да гарантира правото на децата, посочи министърът. Правото на децата на образование се гарантира чрез задължение на родителите, каза той.