БСП със сигнал до ЕК за концесията на летище София (видео)

Novini.bg
share

Срокът за подаване на документи за концесията на летище София беше продължен за четвърти или пети пореден път. В момента срокът за подаване на документи е 5 февруари. Какво предприемаме ние? Внасяме сигнал до ЕК, изготвен от нашите експерти специалисти и юристи. Мотивите са 28 страници. Това каза на пресконференция зам.-председателят на ПГ на "БСП за България" Георги Свиленски, като уточни, че основният аргумент за подаване на сигнала е предоставяне на държавна помощ на бъдещия концесионер, предаде репортер на Novini.bg

Първото и основно нарушение е, че в радиус от 100 километра от летище София никой друг концесионер, било то частна, българска или чужда фирма, или друго държавно предприятие, няма право да изгражда летище. Това дава предимство на бъдещия концесионер в рамките на 35 години плюс още 18, ако бъде продължена концесията, София да има само едно летище без оглед на развитие на пътникопотока и развитието на града. Бъдещото отчуждаване на терени ще се извършва от държавата за сметка на концесионера, като разходите ще се приспадат от инвестицията, която му е заложена в концесионния договор договор, т.е. той няма да изопълнява инвестицията, а тя ще му бъде признавана като капиталови разходи, заяви Свиленски.

В концесионния договор е заложена и т.нар. квалифицирана законодателна промяна, т.е. след сключване на договора, ако държавата направи някаква законодателна промяна, тази промяна отново да бъде признавана на концесионера като капиталови разходи. С други думи отново му се дава предимство пред конкуренцията. Държавата се задължава и да изгражда и поддържа допълнителни пътища и подходи. Държавата се задължава да предоставя помощ на концесионера за удължаване на всички разрешения във връзка с действията на договора. Такива условия държавата няма в договорите с нито една фирма, подчерта Свиленски.

С концесията за летище София се нарушава правото на Европейския съюз. Изпращаме сигнал в Европейската комисия и чакаме да се произнесе. Днес изпращаме писмо до премиера Борисов, с което искаме незабавно спиране на концесията до окончателното произнасяне на Европейската комисия има ли предоставяне на държавна помощ на бъдещия концесионер, заяви социалистът.

Преди Нова година правителството отдели 1,35 млрд. лева за строителството на 134 километра магистрала. Става дума за грабеж и голямо ужилване на българския данъкоплатец - схема, която е напът да се реализира в пет стъпки, заяви говорителят на ПГ на "БСП за България" Елена Йончева.

Първа стъпка - правителството дава 1,35 млрд. лева за 134 километра магистрала "Хемус" без решение на парламента, без обществена поръчка. Това се прави без да има работен проект - такава практика в Европа не съществува. Това означава, че тази цена е хвърчаща, защото всеки терен е уникален. Втора стъпка – да бъде наета държавна фирма, като условието е тази държавна фирма да няма капацитета да извършва подобно строителство. Тя да се използва като черна кутия, през която да бъдат разпределени тези 1,35 млрд. лева на съответните предварително избрани фирми – кои са те, можете да видите, като погледнете кои фирми изкараха своята строителна техника на 12 декември на "Цариградско шосе". Трета стъпка – избирате конкретна фирма като "Автомагистрали". Дружеството не разполага със строителна техника, строителна база и експертен потенциал. Лятно време те косят трева и чистят водостоци, зимата извършват снегопочистване и дребни ремонти. Четвърта стъпка е "Автомагистрали" да не обяви обществена поръчка, а да раздаде 1,35 млн. лева чрез рамкови договори. Пета стъпка – да имате доверен човек в държавната фирма "Автомагистрали". В средата на 2017 г. за изпълнителен директор е избран Стоян Фьодоров Беличев. Г-н Беличев е бил съдружник с членове на семейство на Върбакови. Питам управляващите лицето, което стои зад Гинка Върбакова, същото ли е, което стои зад "Автомагистрали". Разбира се, може да е чисто съвпадение, но нека ни кажат, че това е случайност. Тази схема се прилага в момент, в който България е обвинена, че корупционните схеми у нас са в големите инфраструктурни обекти – пътищата. Само с този пример за финансиаренто на магистрала "Хемус" ГЕРБ се поставят като най-антиевропейската партия, която България е имала, каза още Елена Йончева.

Водещи новини

Още новини