Опитът от изминалото Българско председателство на Съвета на Европейския съюз и напредъка по темите в областта на околната среда сподели министърът на околната среда и водите Нено Димов с румънския заместник-министър председател и министър на околната среда Грациела Гаврилеску на среща в Букурещ днес. Това информираха от пресцентъра на Министерството на околната среда и водите.
Работното посещение беше по покана на г-жа Гаврилеску във връзка с предстоящото през първата половина на 2019 г. Румънско председателство на Съвета на ЕС. В рамките на конструктивния диалог, министър Димов увери румънския си колега, че може да разчита на пълната подкрепа и натрупана експертиза от българска страна в процеса на подготовката на Румънското председателство.
„България успешно изпълни заложените цели в областта на околната среда и климата в рамките на първото си председателство на Съвета на ЕС, като постави акцент върху прехода към кръгова икономика и екоиновациите, в т.ч. и повторната употреба и рециклирането на пластмасите. Другият ключов приоритет беше качеството на атмосферния въздух, като заслуга на Българското председателство е, че за първи път през последните 10 години постави въпроса на най-високо ниво в Съвета на ЕС“, посочи министър Димов.
Двамата разговаряха и за „двойните стандарти“, широко обсъждани през последните месеци в различни формати на Съвета на ЕС. Според министър Димов тази тема не изчерпва своето значение единствено с качеството на храните, а намира отражение и в други области, имащи пряко отношение към здравето на хората и околната среда. Коментирани бяха въведените неотдавна забрани на дизелови автомобили в някои западноевропейски градове, заради което нараства вноса им към страни с по-ниски доходи, в т.ч. България и Румъния.
„Прагматичният подход изисква онзи, който изкривява пазара, да поеме отговорността, а това означава държавите, които въвеждат подобни забрани да не могат да „изнасят“ коли, които не отговарят на определени стандарти“, заяви министър Димов. Според него тази отговорност трябва да бъде регламентирана на ниво ЕС. Същевременно, държавите членки трябва да имат възможност да приемат специфични за условията си национални мерки, така че да могат да изпълнят плановете за намаляване на емисиите от транспорта и да развиват нисковъглеродна мобилност, подчерта министър Димов.