Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова съобщи по време на парламентарния контрол, че участъкът от 60 километра на магистрала "Хемус" ще бъде разделен на четири подучастъка.
За първия, който е десет километра и ще е от Ябланица до Боаза, не се налага препроектиране, а малко намаляване на габарита, за да се намали обявената стойност на изграждането, което е направено и е възложено. След като преминат обжалванията на процедурата, има възможност да обявим още през юни обществена поръчка по новия Закон за обществените поръчки, каза министърът.
За останалите три участъка, които ще са с дължина от по 15 - 17 километра, ще се възложи препроектиране, защото това са участъците, в които се налага да отпаднат тунелните решения и големите виадукти, да бъде намален габаритът и обхватът им. След това предстоят промени в ОВОС, след което за тези участъци също ще бъде обявена обществена поръчка за избор на изпълнител. Дали ще бъде на принципа икономически най-изгода оферта или ще е на най-ниска цена, предстои да се обсъди, каза министърът. Когато говорим за по-сложни съоръжения, е важно освен най-ниската цена да вземат предвид както възможностите, така и опит при изграждане на такива съоръжения, коментира министърът.
Магистрала "Хемус" остава приоритет, заяви министър Павлова. Обявената тръжна процедурата е прекратена законосъобразно, няма нарушения в процедурата, има некоректни изчисления на индикативните стойности от служителите на Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти", като те са направени по предварителните проекти, а не по окончателното идейно проектиране, което излиза по-късно. Служителите са определи индикативната стойност, без да се съобразят с необходимостта от изграждането на сложните съоръжения - тунели и виадукти.
След като бъдат приети необходимите законови промени, проектът се очаква да бъде отново поет от Агенция "Пътна инфраструктура".