Министър Павлова: Всички приходи от винетки се реинвестират в поддръжката на пътища

Булфото(архив)
share

Всяка една винетна система предполага годишна актуализация на цената. Актуализацията на цената на стикера у нас ще зависи от въвеждането на тол система за тежкотоварни автомобили и преминаването към електронна винетна система за леките автомобили. Тогава може да не се наложи ново увеличаване на цената, каза при посещението си във Велико Търново днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Този смесен модел е по-справедлив, защото при такса за изминато разстояние повече ще заплащат тежкотоварния и транзитния трафик, каза още тя. Изчисленията могат да покажат, че той компенсира достатъчно, така че увеличеният приход да бъде реинвестиран в поддържането на пътната мрежа и да не се наложи увеличение на таксите за леки автомобили, обясни министърът. Работим в тази посока, правим изчисления и в момента не можем да кажем дали през следващата година цената на винетката ще бъде същата, заяви Павлова.

Републиканската пътна мрежа е 20 000 км, от които 8000 км са магистрали и пътища от първи и втори клас, по които се движи транзитният трафик. Нашите усилия са насочени към тези пътища и заплащането на равностойна такса за преминаване от тежкотоварните и транзитните автомобили на таксите в другите европейски страни, информира регионалният министър.

Всички приходи от винетки постъпват в бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ и могат да се използват само и единствено за нейните дейности, както е разпоредил законът, категорична бе Павлова. Приходите от стикерите за 2015 г. са 230 млн. лв. От тази сума се приспадат разходите за производство и разпространение, както и за 190 000 автомобила, които ги използват безплатно. Така остават малко под 200 млн. лв., които АПИ инвестира в поддържането на пътната мрежа. Минимум 60 млн. лв. са разходите за зимно почистване, а останалите средства се използват за изкърпването на пътищата, затова и те са в такова състояние, каза Павлова. Повишавайки приходите, целим не да изкърпваме пътищата, а да правим широкоплощни ремонти, които са с по-устойчив ефект и поддържането ще става по-лесно, подчерта тя.

Нямам притеснение относно законността на винетките, заяви министърът. Те са ценни книжа и като такива трябва да бъде публикувана заповед за одобрението им за дадена година до края на месец ноември на предходната година, обясни министърът. Още в началото на ноември м.г. е публикувана заповедта за одобрение на дизайна на винетките за тази година, припомни тя. Графичният дизайн е секретен, защото ако се публикува, всеки ще може да си направи фалшива винетка, подчерта Павлова и допълни, че е публикувано всичко, което е публично. БНБ отпечатва винетките по реда на защитените механизми. Спазени са процедурите и по самото утвърждаване на винетките. Още през декември м.г. е публикувана тарифата за заплащане на таксата през тази година, така че тя също е законна, каза още регионалният министър.

По отношение на реалната цена на винетката, Павлова коментира че анализите са показали, че тя я е около 150 лв., при положение, че се използва само тази такса. Затова работим за преминаване към смесена система чрез въвеждането на тол такса, допълни тя.

Водещи новини

Още новини