Управляващите ще направят опит да изчистят т.нар. мъртви души от избирателните списъци, като задължат Централната избирателна комисия (ЦИК) да прави регистър на гласувалите на изборите, информира в. Труд.
Само имената в него ще попадат в списъка за следващ вот, а негласувалите ще могат да се подписват на място в секциите. Идеята е залегнала в проекта за нов Изборен кодекс, чието обсъждане започна днес. Регистърът най-вероятно ще заработи след изборите за евродепутати следващата година. Другият вариант е да се чака местният вот през 2015 г., обясниха експертите от временната комисия по изработване на кодекса. Тя се оглавява от зам.-шефката на парламента Мая Манолова. Избирателите ще могат да проверят по телефона дали са в списъка и в коя секция се очаква да гласуват. Кметовете на общини ще бъдат задължени да разкрият безплатни линии.
Избирателната система остава пропорционална, като хората ще могат да посочват фаворит сред кандидатите за депутати или общински съветници. Очаква се партиите да се обединят за праг от 7 % за преференция за изборите за народни представители. Машинното гласуване ще бъде по желание. За осъществяването му се избира между устройства, които се стартират с ЕГН, или такива, които работят с магнитна карта. Очаква се те да работят на принципа на банкоматите.
Условията за допускане за участие в изборите също ще бъдат занижени. Партиите ще внасят депозит от 2500 лева, а коалициите - от 5000. Инициативните комитети ще се явяват безплатно. Сега депозитът за всички е 10 000 лева. Броят на изискуемите подписи за регистрация също пада съответно на 2500 за партиите и на 5000 за коалициите. Сега се искат 7000 подписа. Политическите формации може да бъдат ограничени и в разходите си за предизборната кампания за парламентарния вот.
Единият вариант е партиите да могат да харчат до 1 млн. лева, а коалициите - до 2 млн. лева. В момента партиите и коалициите имат право на 4 млн. лева разходи за кампания. Възможно е това да се запази, казаха от комисията. Инициативните комитети ще могат да харчат по 200 хиляди лева. Друга идея е предизборната кампания да се съкрати на 20 дни. Сега тя е 30 дни.