Ако бъде наложено вето и се забави или отмени актуализацията на бюджета, това би довело до сериозни затруднения по отношение на бюджетния процес. Отговорността за посрещането на спешни социални нужди и редовно плащане към бизнеса би се пренесла към президентската институция.
Намесата в бюджетната политика би предизвикала невъзможност за изпълнение на правителствената програма и невъзможност да се отговори на очакванията на обществото, като някои от тях са особено чувствителни и важни. Това се посочва в становище на Министерството на финансите излезе относно евентуално налагане на вето от президента на република България върху Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 година.
„Настоящата актуализация на Закона за държавния бюджет на Република България е наложителна и навременна, не противоречи на конституционните и законовите разпоредби в Република България. Тя не е прецедент в бюджетната практика, но вето на бюджета по целесъобразност и с чисто политически мотиви, ако бъде наложено, ще е прецедент”, се посочва в становището на министерството.
Според ведомството рисковете от евентуално вето са: забавяне на влизане в сила на актуализацията; риск от неизпълнение на бюджета на социалното министерство и невъзможност да бъдат одобрени предвидените допълнителни средства в размер на 40 млн. лв.; работниците и служителите няма да получат ваучери за храна, орязани в Бюджет 2013 г. с 40 млн. лв.; безработните от уязвимите групи, които са рисков контингент, няма да получат допълнителни 8 млн. лв. за програми за заетост; държавата няма да може да се превърне отново в коректен платец към бизнеса, тъй като няма бюджетирани средства за разплащане на просрочени задължения към бизнеса; няма да е възможно връщането на просроченото ДДС, което в началото на мандата беше в размер на 320 млн. лв. и натоварва бюджета с излишни разходи за лихви; ако не бъде увеличен лимитът за новопоет дълг от 2 на 3 млрд. лв., има риск в края на годината равнището на фискалния резерв да бъде под регламентираното в ЗДБРБ за 2013 г. ниво от 4,5 млрд. лв.;
Според МФ повишаването на лимита за новопоет дълг от 2 на 3 млрд. лв. няма да доведе до по-високо равнище на дълга от 14,6 млрд. лв. в края на 2013 г. предвид изплащането през м. август т.г. на емисията на 6-месечни съкровищни бонове в размер на 800 млн. лв. Основната причина за увеличение на лимита за поемане на нов държавен дълг е непланирана в емисионния календар на МФ емисията от 800 млн. лв., с която нормативно се изчерпаха възможностите за гъвкавост при дълговото финансиране на бюджета.