Клишетата и езиковата агресия са тенденции в речта на политиците

интернет
share

"Клишираното говорене и езиковата агресия са сред най-притеснителните тенденции, характерни за речта на българските политици", това каза в интервю  гл. ас. Владислав Миланов, преподавател в катедра „Български език” на Софийския университет „Св. Климент Охридски”.

Все по-трудно става да се прави обобщение, защото речта на всеки политик би трябвало да отразява душевността на личността. Ние се опитваме да я доловим като индивидуална, като представяща личността на политика, неговата ценностна система, интелект, възпитание и др. важни фактори – семейна среда, образование и т.н. Въпреки това се наблюдават някои общи черти – клиширането говорене – употребата на конструкции, зад които има граматически коректни изречения, но като съдържателност те не носят информация”, посочи гл. ас. Миланов.

Той каза още, че това е една от най-притеснителните тенденции въпреки, че българските политици уютно се крият зад клишето.

„Другата притеснителна тенденция е езиковата агресия. Това, което българските политици като че ли с годините не успяха да си изработят като речево поведение, е уважението. Институцията парламент изисква уважение към събеседника, уважение към нормите на книжовния език, толерантен тон. Много често ни казват, че има ситуации, в които политиците са принудени да използват по-остър език. Нашият език обаче е толкова богат, че за всяка ситуация има изразни средства и не е нужно политиците да влизат в най-ниските регистри, за да показват разнообразието”, заяви Миланов.

„Езиковата култура се изразява именно в това – в различни ситуации да съобразяваме употребата на изразните средства, темата на общуването, събеседниците и др.”, каза още гл. ас Миланов.

Той отбеляза, че в момента подготвят и научно изследване, свързано със сравненията в речта на българските политици. „Иначе ние многократно сме коментирали, че сред любимите на политиците думи са отговорност, приоритети, визия, конкретика, хармонизиране, стартиране, финализиране, политическа визия, случва се, ресурс и др. Това са и думите, които най-често влизат в структурата на клишето”, каза още той.
 

Водещи новини

Още новини