113 млн. лв. от бюджета на строителното министерство ще бъдат отпуснати с предимство за изпълнението рехабилитацията на 4 отсечки от републиканската пътна мрежа, съобщава Монитор.
Средствата ще отидат за довършване на основния ремонт на пътя между Шумен и Карнобат през Рижкия проход. Отсечката, дълга 90,3 км, е лот 4 от проекта по „Транзитни пътища V”, финансиран с държавни инвестиционни заеми от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Довършването на отсечката трябва да стане през юли догодина. Пари ще бъдат пренасочени и за довършването на ремонта на 106,8-километровия път между Силистра и Шумен. Обектът е лот 5 от същия проект и трябва да е готов през есента на 2013 г. Предвидено е с предимство да бъде финансирано и довършването на лот 3 от „Транзитни пътища V” за пътя с дължина от 46 км от Нова Загора до Симеоновград.
В списъка за пренасочване на средства от незапочнати проекти към такива, при които се работи, е и проектът за рехабилитация на отсечката от обходния път на Кюстендил до Дупница с дължина от 42 км. Според инж. Лазар Лазаров, шеф на Агенция „Пътна инфраструктура”, има проблеми със завършването на ремонтите, финансирани по държавните инвестиционни заеми от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). „Ускорихме изпълнението на проектите по Световната банка (СБ), но в един момент лимитът на парите на АПИ се изчерпа още през септември”, каза той. „В момента търсим от финансовото министерство да бъде увеличен лимитът или да се прехвърлят неусвоени средства от други ведомства. Пътните фирми свършиха много работа, а ние сега не можем да им я платим и трябва да чакаме новите средства след 1 януари. Става дума за основния ремонт на 500-600 км пътища из цялата страна”, уточни Лазаров.
Пътният шеф съобщи още, че проблемът със свлачището на строежа на лот 1 на автомагистрала „Струма” се е оказал много сериозен, но още няма отпуснати пари от Комисията по бедствията и авариите за пълното му обезопасяване, защото бюджетът й бил изчерпан. „До началото на следващата година ще бъде изготвен детайлен технически проект за укрепване на свлачището, което обхваща район от около 200 м”, каза Лазаров. „То обаче няма да се отрази на темповете на строителство на тази отсечка от аутобана към Солун. Взети са всички предпазни мерки за път Е-79. Насипът на бъдещата магистрала върху свлачището е премахнат временно, а на терена са монтирани датчици, следящи движението на земните пластове”, добави той. За ремонтите на виадуктите на магистралите шефът на АПИ информира, че вече са подписани договори за мостовете на „Тракия” и фирмите са започнали да подготвят техническите проекти.