МОСВ забранява продажбата на стари автомобилни части от собствениците им

Freepik
share

Собственици да не могат да продават части от старите си коли на физически лица. Това предвиждат промени в Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства, публикувани от Министерство на околната среда за обществено обсъждане. Накратко: ако имате автомобил, който е спрян от движение или е дерегистриран, няма да може да продадете работещите части от него на друг човек. Ще трябва да ги предадете на лицензирани фирми за дейности с отпадъци.

В мотивите към промените се посочва, че целта на новата регулация е да възпрепятства осъществяването на нерегламентирани дейности с излезли от употреба моторни превозни средства, което "ще намали риска от увреждане на компонентите на околната среда". В документацията е записано още, че в практиката се констатират множество случаи на извършване на дейности по съхраняване и разкомплектоване на МПС-та в частни имоти, което е нарушение на разпоредбите на Закона за управление на отпадъците (ЗУО).

Налице са множество случаи на нерегламентирани дейности с излезли от употреба МПС във връзка с тяхното съхраняване и третиране в частни имоти от физически лица, което от своя страна създава риск от замърсяване на околната среда.

1755 коли са с поставени стикери за излизане от употреба в София през първото тримесечие на 2024 г

В частичната предварителна оценка е посочено, че по данни на МВР, дерегистрираните МПС-та, попадащи в обхвата на Наредбата за 2023 г., са:

Категория L (Мотопеди, мотоциклети, четириколки (квадроцикли) и други малки моторни превозни средства с три или четири колела) – 3 352 бр;

Категория M1 (Пътнически автомобили до девет души общо, включително водача) – 429 556 бр;

Категория N1 (Лекотоварни автомобили за превоз на товари с максимална маса не повече от 3.5 тона) – 46 995 бр;

Категория M2 (Малки автобуси за повече от девет души (включително водача), с максимална маса до 5 тона) – 1 097 бр;

Категория M3 (Големи автобуси за превоз повече от девет пътници и с маса над 5 тона) - 2 193 бр;

Категория N2 (За превоз на товари и имат а максимална маса между 3.5 и 12 тона) – 7 886 бр;

Категория N3 (Тежкотоварни превозни средства, предназначени за превоз на големи количества товари, с максимална маса над 12 тона) – 17 594 бр.

Според сегашните разпоредби излязло от употреба моторно превозно средства e отпадък в случаите, когато е с прекратена регистрация и се намира върху имот – държавна или общинска собственост – за повече от три месеца от датата на прекратяване на регистрацията. Промените предвиждат този срок да бъде намален на два месеца, съобщава Economic.bg.

Допълнителните разпоредби посочват и друга хипотеза кога едно излязло от употреба МСП е отпадък, а именно - моторно превозно средство, на което не е заверен знакът за технически преглед съгласно чл. 32д от Наредба № I-45 от 2000 г. или съгласно чл. 38 от Наредба № Н-32 от 2011 г. за повече от три месеца от определената му дата за следващ преглед за проверка на техническата му изправност, в случай че то се намира върху държавна или общинска собственост. Промените предвиждат, че такова ще е всяко МПС, което не е преминало технически преглед за повече от три месеца от определената му дата за следващ преглед, като отпада разпоредбата за това къде се намира то.

Създава се и нова разпоредба, според която за отпадък ще се приема всяко излязло от употреба МПС , което е с липсващи или увредени основни компоненти.

Водещи новини

Още новини