Миналата седмица представители на различни политически групи от Столичния общински съвет обиколиха всички поделения на дружествата от градския транспорт и се запознаха лично с условията на труд там. Сервизът на гараж „Дружба“ работи без вентилационна система, монтьорите там, освен че стоят на студено през зимата, целогодишно гълтат прахта и изгорелите газове от автобусите, които се ремонтират. В гараж „Земляне“ видяхме чисто нови автобуси на 5-6 години, които обаче са ползвани за донори за части за други автобуси, за да може да се обезпечи транспортната задача. Бракуват се нови автобуси, поради липса на резервни части. Това написа в съобщение до медиите общинският съветник от МК БСП за България Ваня Григорова.
Масово санитарните помещения са с ръждиви клекала, а мивките са израз на техническия гений на работещите там, за да имат въобще достъп до течаща вода. При една от срещите служител обясни, че поради направени му три операции на крака той не може да ползва наличните тоалетни и се налага да се прибира до вкъщи! Бани с пробит покрив, течащи покриви почти във всички поделения, неремонтирани от десетки години сгради – това е част от драматичната картина в Столичния градски транспорт. Ватмани, които работят през лятото на 50 градуса температура, а през зимата на 10, допълва Григорова.
Тежкият недостиг на кадри е резултат както от ниското заплащане и липсата на бонусна система, така и от ужасяващите условия на труд, които често са по-лоши от тези в затворите. На този фон нестабилната политическа ситуация позволява на финансовите министри от Асен Василев насам да заблуждават Столична община, че ще преведат допълнителни средства, и да не го правят. 30 млн. лв. дължи държавният бюджет само на СО за социалните ангажименти за издаване на преференциални карти за деца, ученици, пенсионери и др. групи граждани. Около 3 млн. е недофинансирането на транспорта в Бургас. Недофинансирането на публичния сектор е масово и в цялата страна. Трябва ли публични дружества да фалират, за да може политическият ни елит най-сетне да се държи национално отговорно и да изплаща задълженията си към общините?!, пита тя.
Междувременно управляващите Столична община, които дойдоха с категоричните заявки, че имат и готови екипи, и готови решения на натрупани проблеми, отказват да актуализират бюджета на общината, така че спящите в сметките средства да се използват рационално. Над 8 млн. лв. са задълженията само на „Столичен автотранспорт“ ЕАД към доставчици на горива. Над 14 млн. лв. струват наложителните ремонти за базови ремонти за подобряване на условията на труд отново само в това дружество.
Да беше само транспортът. Сгради на общински болници и ДКЦ-та са тежко компрометирани, но средства за ремонти няма. Детска ясла в Красна поляна се руши, а падащите части от сградата и компрометираната настилка заплашват живота и здравето на деца, родители и служители. Общинска болница чака от една година средства, за да плати за абонатна станция, без която родилки и новородени ще стоят на студено. А ръководството на Столична община силно стиска очи, за да не види реалността и да не се налага да предприема мерки. Кметът уважава с присъствието си спортни и културни събития, публикува усмихнати снимки от тях. Но не намира време да се срещне с представители на синдикатите, за да обсъдят заедно вече договорената на ниво работна група бонусна система за заетите в транспорта. Това не е нищо друго освен популизъм и лицемерие. Не това обещаваше в предизборната си кампания. Не това са решенията, които обеща на столичани и те очакват от него, коментира Григорова.
В случай, че г-н Терзиев и зам.-кметът по финанси г-н Василев продължават да неглижират нуждите на общинските дружества, трябва да са наясно, че социалното напрежение ще нараства. А ако в първо действие на пиесата си позволил на стената да виси пушка, то тя непременно ще гръмне до края на представлението, завършва Ваня Григорова.
Снимки: Ваня Григорова