Новината за трагичния инцидент на авиобаза "Граф Игнатиево" стигна и в парламента.
Очаква се реакцията на парламентарно представените партии и по-точно на депутатите - членове на парламентарната комисия по отбрана.
Първоначално имаше информация, че нейният председател Христо Гаджев ще коментира инцидента, но за сега той се въздържа от реакция с оглед на това, че се води разследване и за да получи допълнителна информация.
Учебно-тренировъчният самолет L-39 е на въоръжение в България от 1994 г. Тогава България получи от Чехословакия 36 самолета, като през 2014 г. от тях останаха да летят само 6, които претърпяха ремонт в българския военнопромишлен комплекс.
През 2022 година България сключи рамково споразумение с вече чешка корпорация за ремонт на две машини, които бяха успешно ремонтирани. През 2024 година беше сключено ново споразумение за останалите машини, които са базирани в учебната база в Долна Митрополия.
Според източници на БНТ,самолетът е изпълнявал сложна маневра на пределно ниска височина. Не се е включил катапулта, респективно и парашутната система не е задействана. Може да е настъпила авария в бордовата система, в авиониката. Може самият летец, който е управлявал машината да е получил някакъв здравословен проблем.
От друга страна, самолетите, които са предвидени да участват в авиошоуто, са ремонтирани и техния летателен ресурс след ремонта в Чехия е увеличен на 7 години и половина и на практика те са съвременни учебно-тренировъчни машини. Може би и метеорологичните условия са повлияли за инцидента, но засега това са само хипотези.
Разследващите тепърва ще установяват какво точно се е случило. При едни такива катастрофи се взимат и показанията на черната кутия на летателните апарати, които отчитат височината на полета, скоростта на полета, действията на пилотите. В черната кутия се записва цялата комуникация между летателния състав и наземните екипи, които контролират полета.