Кой ни пробутва 10 пъти по-скъпи „сливи за смет”

булфото /архив/
share

Общините в цяла България пропищяха от поредното безумие, в което ги вкара кабинетът „Денков” през април лани относно изменения на таксите за битовия боклук. Нито едно населено място в държавата не е готово да се справи с натрапените изменения, които изискват реорганизация в цялост на подхода в плащането на т.нар. „услуга”. Гражданите от своя страна също не са готови да плащат до 10 пъти повече за събирането на отпадъците им.

За да тушират скандалите и напрежението в обществото, създадени от хората в кабинета „Денков” по този повод, по-опитните администратори от ГЕРБ-СДС се намесиха уместно като предложиха малко да се забави темпото по въвеждането на приетото в пъти поскъпване на таксите за боклука. Необходимо е време и за чисто техническото и организационно въвеждане на новата технология, която сама по себе си е твърде мъглява и неуточнена. Образно казано, сега

топката е в полето на парламента, където трябва да се гласува новите схеми за пълненето на хазната да не се въвеждат от началото на идната, а на последващата година.

Предполага се, че така българите ще имат повече време да приемат, че ще трябва да плащат такса смет за апартамента си примерно вече не по 100 лева, а по 400 лв. годишно. Ще може и да се изиска от ГРАО актуална информация къде по колко и кои граждани живеят и т.н. необходими данни.

Държавата, в лицето на калпавото управление на ПП-ДБ, м.г. „любезно” прехвърли цялата отговорност и тежест по цялостната организация на този процес на общините.

Публична тайна е обаче, че от близо три години насам институциите, и в частност общините, са в застой и почти никой и нищо не работи, чакайки следващите нови и нови избори.

От Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) също „настояват за плавен преход при въвеждане на новите правила за такса смет и законови промени, които да гарантират събираемост и модерна система за адресна регистрация”.

Наредбата на кабинета „Денков” позволява на общините да избират между три варианта,

припомня анализ на trudnews.

„Хората и фирмите плащат такса смет за три услуги, предоставяни от общините - събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения за тяхното третиране; третиране на битовите отпадъци в съоръженията; поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места.

Наредба позволява компонентите от такса смет за първите две услуги - за събиране и третиране на отпадъците да бъдат изчислявани на база индивидуално определено количество битови отпадъци за имота, включително чрез торби с определена вместимост и товароносимост; количество битови отпадъци за имота, определено съобразно броя и вместимостта на необходимите съдове за събирането им и честотата за тяхното транспортиране; или на база брой ползватели на услугата в имота. А таксата за услугата по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване може да бъде определяна на база брой ползватели на услугата в имота или разгъната застроена или незастроена площ на недвижимия имот.

При приемането на наредбата не беше представен анализ за очаквания ефект.

Беше оставено на общините сами да изберат методика и да носят отговорност пред гражданите за повишаването на такса смет. Проблемът е, че който и вариант да бъде избран, фирмите ще плащат по-малко за такса смет, което ще наложи гражданите да плащат повече, за да бъдат събрани същите пари от общините”.

Сещам се и за онези 1200 човека, регистрирани на един адрес в Стамболийски и се чудя, те примерно как ще плащат новата такса смет?!

Изобщо, висшите чиновници от управлението като онези в злополучния кабинет „Денков” или депутатите в посредствения състав на последните НС, като гласуват изменения на старите или пък „изпуйчват” нови закони и наредби, наясно ли са как тече живият живот на хората?

Или само имитират заетост на принципа „залудо работи, залудо не стой”!

 

Този коментар изразява личното мнение на автора и може да не съвпада с позициите на novini.bg

 

 

Водещи новини

Още новини