По мое скромно мнение, най-важната дискусия, проведена в тв тази сутрин беше в ефира на БНТ – затова дали учениците трябва да влизат с телефоните си в часовете или не. А резултатите от това събеседване в проведената анкета от медията, са доста показателни за това кое е важно и кое не е в определянето на приоритетите за обществото.
Анкетата посочи, че
над 80 на сто от гласувалите са за това децата ни да не влизат в часовете с телефони.
По-малко от 20 на сто пък бяха гласували за идеята на някакво НПО да бъде взето мнението и на самите ученици по този въпрос и то да бъде с приоритетна важност – нещо като алабалите, които по принцип проповядват всички подобни организации със семпло представителство в обществото.
Защо тогава мнозинството трябва да се подчинява на приумиците на малцинството, по който и да е въпрос,
е простичкият въпрос, който измъчва повечето родители. Не е сериозен и разумен аргумента, че малцината, подкрепящи щедро финансирания неправителствен сектор, са по-шумни, кресливи и агресивни.
Сериозният довод в подкрепа на забраната на телефоните, са катастрофалните резултати на повечето български ученици в България и факта, че PISA и други международни статистически организации вече ги подреждат като най-неграмотните в сравнение с връстниците им от други държави на Стария континент.
Това освен, че е огромна обида за цялото ни общество, е и деструктивно за бъдещето на нацията ни. Причина за функционалната неграмотност на днешните български деца не е само в телефоните, разбира се. Те са средство, но определено то не им е в помощ, а във вреда. Специалистите са категорични за болестите на психиката, които възникват вследствие на прекалената „екранна зависимост” у подрастващите, като аутизъм например.
Техническите средства не спомагат и за концентрацията, нито за обогатяване на общата култура, нито за грамотността – за нищо.
Тревожно е и признанието на образователния министър Галин Цоков тази сутрин пред друга медия:
„Голям процент от учениците - над 50%, са разсеяни и не внимават в час по математика и природните науки заради мобилните телефони”, коментира проф. Галин Цоков пред БТВ.
"Използването на телефони в класните стаи е забранено в Закона за предучилищното и училищното образование още от 2016 г. В много правилници на училища има забрана и за използване на телефони в междучасията и в рамките на целия ден", припомни министърът.
По думите му всяко едно училище трябва да реши относно използването на телефоните, но когато правителството е служебно, не може да вземе кардинално решение за забраната на мобилните телефони в училище.
"Ние внимателно наблюдаваме този процес. Разработили сме обща визия за дигитализация в образованието. Тревожни са данните от последното изследване PISA, които показаха, че голям процент български ученици са разсеяни и не внимават в час – особено по математика и природни науки, защото използват своите телефони", обясни образователният министър.
Така че час по-скоро вземете телефоните на учениците, когато влизат в час и им ги давайте в междучасията, за да могат да се чуват със своите родители при нужда.
Всичко друго са лаладжийски номера на зависими от финансирането си вътре и отвън фондации и фондацийки. Няма нужда да се уйдисва на всичките им капризи, които определено не са нито в полза на децата ни, нито на родителите, а най-вече на бъдещето на нацията и страната ни. В повечето държави в ЕС мобилните устройства са забранени, наскоро и съседите на Балканите Гърция и Турция също им наложиха вето.
Кой има полза от болни, неграмотни и ограничени хора, които не умеят да общуват помежду си, заради телефонните си зависимости?!
Този коментар изразява личното мнение на автора и може да не съвпада с позициите на novini.bg