Голяма част от 15-годишните деца у нас имат банковите сметки и използват дебитни карти. Нивото на финансова грамотност на българчетата е под средното, показаха тестовете на PISA. При средни 498 точки, нашите ученици имат 426.
"Самото обучение по финансова грамотност не е систематично застъпено в училище, разговорите с родители на тази тема също са важни. Децата трябва да се учат да взимат такива финансови решения, за да живеят живота, който искат. Да могат да си направят сметките, когато пазаруват, в тези години се полагат и основите на дългосрочното мислене и планиране", коментира основателят и директор на фондация "Инициатива за финансова грамотност" Росица Вартоник в студиото на "България сутрин".
Тя заяви, че преди 30 г. хората не са мислели как ще се осигуряват за пенсии, за здраве, при бедствия се разчита държавата да помогне.
"Това не може да работи. За 15-годишните е задължително условие да си дадат сметка, че тяхното бъдеще е в техните ръце. Има голяма разлика по отношение на социално-икономическото ниво - децата, които идват от по-привилегировани семейства са по-финансово грамотни, децата с по-нисък социално-икономически статус представят по-ниски резултати, ножицата в България е много голяма. Тук е мястото на училището да се опита да намали тази разлика, да осигури равен достъп до знания, умения", заяви гостът.
В ефира на Bulgaria ON AIR тя даде пример за предимствата на личната детска сметка и банкова карта и за какво трябва да внимават родителите.
"Хубаво е не само да имат картата, добре е да си инсталират мобилното банкиране, да следят за какво са отишли парите им. Едно да видиш как в картата няма нищо, друго - да отвориш и видиш къде са ти отишли парите. Така се изграждат умения за управление на средствата. Следва разговор за по-добечното бъдеще - как да се спестява, къде да отидат спестените пари, обясни Росица Вартоник.
По думите ѝ разговорът в семейството с детето за парите може да започне още щом то започне да иска нещо да му бъде купено. Съветът към родителите е да обясняват рационално нещата - как едно и също нещо го има на две различни места с различна цена и да се дават примери за разумно пазаруване.
"Хубаво е да научаваме децата да спестяват и да имат цел, когато я има - си по-мотивиран", каза още Росица Вартоник.