Десетки хиляди опасни асансьори у нас

ДАМТН
share

Наредба за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьори предвижда от 2024 г. да бъде задължително в жилищните сгради с такива съоръжения под всеки праг на асансьорната кабина да има предпазен метален щит по цялата широчина на разположената пред нея шахтна врата. 

Целта е да удължи кабината и да предпази хората от пропадане в шахтата. Наредбата задължава в случай, че такъв щит не е монтиран в срок, ползвателят и лицето, което поддържа асансьора, да спрат неговата експлоатация и да уведомят съответния регионален отдел на ГД "Инспекция за държавен технически надзор". Съоръжението може да бъде пуснато едва след монтирането на щита, което според експерти отнема между 2 и 3 часа. 

Ако щитът не е монтиран, санкция се предвижда както за етажната собственост, така и за фирмата, която го поддържа, ако не го е спряла. Глобите са от 500 до 10 хил. лв.

Целта на щита е по-голяма сигурност. Все още обаче не всички домоуправители са запознати с това изискване, показва проверка на кореспондента на БНР в Плевен Латинка Светлозарова. На много места все още се ползват и старите асансьори с решетки, за които са налагат чести ремонти. Смяната на такъв асансьор с по-нов и съвременен струва минимум 10-15 хил. лв. Сумата обаче е непосилна за част от домакинствата. 

Пред БНР председателят на Българската асансьорна асоциация Николай Маринков съобщи, че в България има 90 хил. опасни асансьора: "В България са произведени от вече несъществуващия държавен асансьорен завод 90 хил. асансьора без щит по една технология, която е по-стара дори от тази, която е на асансьорите с решетки. Решетката е устройство за безопасност, каквото липсва в огромна част от асансьорите - тези, които най-общо са в панелните сгради. Тези 90 хил. асансьора са като едни запорожци от най-първите, на които спирачният път не е 35 метра, а е 100 метра, няма ербег, няма безопасни колани, няма какво ли не, изгнили, в безумно състояние. Те категорично са опасни за ползвателите им. Ако те бъдат проверени както трябва, ще трябва да бъдат спрени веднага. Това е порочна практика, създадена от самото начало". 

Според него Държавната агенция за метрологичен и технически надзор не си върши работата. Според него инцидентите с асансьори не са спрели, но се прикриват от Агенцията. "Това е симулиране на дейност", смята той.

По думите му един асансьор, който се произвежда в днешно време по европейска директива, е абсолютно безопасен. Става дума за асансьорите от последните 20-30 години. 

"Имаме безпрецедентна ситуация - как хората ги е страх от асаньорите в България", подчерта Маринков в предаването "Хоризонт до обед" и добави: "Това, което имаме в България, е безпрецедентно за цяла Европа". 

 

В ЕС има един стандарт за старите асансьори. Той описва 80 риска, които съществуват при старите асансьори. Част от този риск е за този щит. Абсурно е, че се даде срок от 9 години за поставянето му в България, смята той и подчера, че този щит е можел да спаси стотици или хиляди хора в България. "Това е всеобща безотговорност", смята той. 

"Трябва да се направи програма и да се даде разумен срок на хората от около 10-15 години, в които да отстранят рисковете при старите асансьори и да се модернизират асансьорите така, че да са напълно безопасни. В България сме доникъде. Това е въпрос на елементарна държавна политика", изказа мнение Николай Маринков.

В позиция Държавната агенция за метрологичен и технически надзор посочва кои са най-честите нарушения. От там посочват, че от началото на годината има 8 спрени от експлоатация асансьора. 

Водещи новини

Още новини