Законът за ВиК предвижда хората да получават помощи, когато не могат да си платят сметката за вода. Интересното е, че институциите отказват да прилагат този закон. Това обяви в ефира на БНТ омбудсманът Диана Ковачева.
„Изпратих запитване до Министерството на труда и социалната политика за това колко души са получили такива помощи. Оказа се, че Министерството смята, че не е целесъобразно да се прилага текста на закона. Не всички институции отказват да признаят, че има такъв тип помощи. Този текст съществува откакто самият закон съществува – от 2005 г. насам”, заяви тя.
„Когато цената на водата е над 5 лв., отделно самата връзка вода-качество, места с режими на водата – има хора, на които им спират водата, и пак не могат да си я платят. Хората могат по Закона за вреди да си търсят правата и тези помощи със задна дата. Не разбирам как може да откажеш да приложиш текст от действащ закон”, допълни още тя.
Предстои омбудсманът да внесе доклада си за миналата година: „2022 г. беше годината на успешните законодателни предложения – пет бяха приети в двата парламента. Над 70 000 души са се обърнали към омбудсмана. Потребителските жалби са 30% от всички, като на първо място са цената и качеството на водата, след това проблемите с електроснабдяването и топлоснабдяването.”
По повод забавените пенсии за инвалидност, тя заяви: „Процесът е започнал, изплащат се инвалидни пенсии, но не всички хора са включени в списъците. Едни от проблемите е, че хората не могат да проверяват в списъците на НОИ дали и кога ще получат пенсията си. Има липса на информационна кампания. Отделно, един месец отнема от РЗИ до НОИ да стигнат документите Ви, в рамките на едно и също населено място. Не знам ходят ли, събират ги накуп. Това са проблеми, които съществуват в момента. Сега започва и нова реформа за електронизация, трябва да се намери баланс между дигитализацията и човешкото присъствие.”
Ковачева призовава да не се чакат три сигнала за домашно насилие, а да се действа веднага, а по повод закона за личния фалит, тя заяви: „Лично настоявах и дадох становище. Накрая нищо не излезе, а това е много важно.”
„Абсурдно е това, което се случи с мобилните оператори. Нито един от въпроси, които повдигнах, не е приет от КЗП. Един от мобилните оператори не дава право при индексиране потребителят да се откаже от услугите им, другите два дават. Не казвам, че не им е светъл бизнесът на операторите. Държавата прави нещо, но в полза на тях – енергийна помощ например, но не помага на хората”, допълни още тя.