Анализ за novini.bg на проф. Владимир Чуков, известен арабист, университетски преподавател и учен в областта на политиката на Близкия Изток и исляма.
Наблюдателите в Близкия Изток съобщават за безпрецедентен телефонен разговор между новия, стар израелски министър-председател Бенямин Нетаняху и йорданския монарх Абдулла II-ри.
Нетаняху
Инициативата е на лидера на Хашемитското кралство, след като години наред той не беше влизал в контакт с най-дълго управлявалият в най-новата история на еврейската държава прeмиер. Някои експерти предполагат американски натиск върху йорданския крал. Различията им идваха от предложената от бившия американски президент Доналд Тръмп „Сделка на века“, уреждаща израелско-палестинския конфликт. Тя беше промоцирана с помощта на Нетаняху. Абдулла II-ри беше неин категоричен противник.
Абдулла II
В същото време израелската преса съобщава за
намерението на правителството в Йерусалим да започне изграждането на канал „Бен Гурион“.
Той ще свързва Средиземно море с израелското пристанище Ейлат, което е на Червено море. Ще бъде конкурентен на Суецкия канал, чиято функция също е да свърже двете стратегически важни за Азия и Европа морета. Понастоящем през последния минава 12% от световната търговия и 30% от световния трафик на кораби-контейнеровози. По предварителна информация еврейската държава смята да прокопае всъщност два канала, с еднопосочно движение. Ако това стане това, ще е много по-удобно за корабния трафик, тъй като 205-те метра ширина на Суецкия конкурент позволяват един кораб да премине през него за 12-16 часа. Запознати обаче добавят, че заедно с уреждането на формалностите преминаването може да отнеме около два дни. Там движението е в двете посоки едновременно.
Подобна идея не е нова в израелския политически и икономически елит.
Повече от 90% от търговският оборот на еврейската държава се осъществява по море.
До този момент обаче се говори единствено за свързване на Средиземно и Червено море, без конкретни данни. На този етап не се съобщава къде точно ще се намира пристанището на Средиземно море. Ако обаче се погледне картата, ще се види че най-краткото разстояние от Ейлат до Средиземно море е това между въпросното израелско пристанище на Червено море и това на Газа. Тази ивица се управлява от радикалното движение Хамас, с което еврейската държава периодично влиза във въоръжени конфликти. Исторически, през Средновековието търговските кервани, тръгващи от Аден, минаващи през Мека, са стигали до Газа на Средиземно море. Счита се, че пророкът Мохамед като водач на кервани често е пътувал от Мека както до Дамаск, така и до Газа.
Дължината на Суецкия канал е 193,3 км. Разстоянието между Ейлат и Газа е 226,8 км. В контекста на прокопаване на канали между стратегически важни световни водоеми можем да добавим, че разстоянието между Бургас и Александропулис по права линия е 227 км, а заобикаляйки турска територия 270 км. В момента турското правителство осъществява своя проект „Истанбулски канал“ /45 км/, заобикаляйки Босфора и Дарданелите, трафикът върху които се прилага споразумението от Монтрьо от 1936 г. В светлината на войната в Украйна Ердоган нареди ускоряването на прокопаването на въпросния канал, въпреки протестите на опозицията.