Ще предприемем пълна актуализация на всички материали и методики по пътна безопасност, както за начален курс на обучение в училищата, така и касаещите учебните центрове. Това каза експертът по пътна безопасност и зам.-председател на Агенция „Безопасност на движението по пътищата” Димитър Илиев в предаването "Твоят ден" по Нова нюз.
„Прекалено малко знаем за това, което се случва, когато управляваме един автомобил. Часовете по пътна безопасност могат да бъдат много по-полезни. Агенцията ще има за цел да координира действията на всяка една институция с основна задача - превенция. Тя беше създадена през 2019 г. след катастрофата край Своге”, обясни той.
Илиев допълни, че в страната има около 79 точки, на които са необходими спешни ремонти.
„Те са добре известни - Поликраище, Кресна, пътят Русе-Бяла. При всеки дъжд на АМ „Тракия” в района от 10-и до 54-ти км стават инциденти заради аквапланинг. Това е така повече от 15 години. Нашите пътища не са в никак добро състояние, особено с оглед спирането на договорите за поддръжка. Повечето катастрофи обаче стават, заради поведението на хората”, каза още експертът.
Илиев приветства идеята за намаляване на скоростта по автомагистралите на 130 км/ч.
„Повечето държави са въвели ограничение на скоростта от 130 км/ч. Това не само е добре от екологична гледна точка, но и регулира пътния трафик. Така ще се създаде по-хармоничен и безопасен процес на движение”, допълни той.
Реформи са необходими и при шофьорските курсове у нас, смяна експертът.
„В Германия, например, на новите шофьори се издава временно двугодишно свидетелство за управление на МПС, като за този период стриктно се следи за нарушения”, обясни Илиев.
Той обърна внимание, че в България не се знаят основни правила за пътната безопасност, като над 80% от хората все още не използват колани на задната седалка.