Какво трябва, а какво ще се случи в действителност с цената на тока и злополучния мораториум, наложен от депутатите по предложение на ГЕРБ? Защо неконструктивната опозиция в лицето на доскорошните управляващи скрои такъв подъл номер на новите във властта? И защо „старите кучета” от БСП и ДБ не защитаха, нито предпазиха от този гаф новите си колеги от ПП и ИТН в четворната управляваща коалиция? Разговарям с енергийния експерт Еленко Божков. Той е роден през 1953 г. в гр. Кюстендил. Възпитаник е на ВМЕИ (сега Технически университет) в София. Електроинженер. Депутат в 7-то ВНС. Бил е главен секретар на Министерството на енергетиката, член на СД на НЕК и на УС на ТЕЦ "Марица-изток 3". Божков е известен енергиен експерт и бивш комисар в ДКЕВР. Участва в Стратегическия съвет към президента Румен Радев.
Гласуваният мораториум върху цените на тока, не е най-доброто решение. Не защото породи скандали и дълги обсъждания в парламента и извън него, а защото това решение е изключително опасно и неблагоприятно за преносното предприятие ЕСО и за разпределителните фирми. Опасно е за тях, защото общите им загуби от юли т.г. до март следващата, докогато е валиден този мораториум, ще стигнат близо 400 млн.лв..
Дружествата, по сила на Закона за енергетиката, са задължени да купуват еленергията за техните технологични разходи от организирания борсов пазар до платформата Ден напред, където тези цени вече надвишават 400, дори стигат до 600 лв. на ден. Те купуват енергията на тези цени, а КЕВР им е заложил прогнозна пазарна цена за края на юли 2021 г. от 124 лв./мегаватчас за ЕСО и 131 лв./мегаватчас за останалите електроразпределителни предприятия. Читателите виждат каква голяма разлика се очертава.
Загубите са над 2 пъти от това, че купуват енергията по цените на платформата Ден напред от Българската енергийна борса.
Загубите на фирмите от 400 млн.лв., които им се очертават, са реални пари за тях. Те ще бъдат компенсирани от КЕВР през юли при определяне на новите цени за мрежовите услуги през 2022 година. Няма да бъдат компенсирани отведнъж, а ще влязат в сметките на потребителите от юли 2022 г. до юни 2023 г. Сама разбирате, че намалената ликвидност е фатална за дружествата. Очевидно е, че трябваше да се потърси друг път. Проблемът се появи, защото правителството и коалицията на власт, още преди да встъпи в мандата си, обеща, че ще се постарае и ще направи всичко възможно да не се увеличават цените за битовите потребители от 1 юли 2022 година. Но това на практика се оказва невъзможно по отношение на мрежовите услуги.
Това, което трябваше да се направи, беше да се намали цената на енергията с толкова, че увеличаването на мрежовите услуги да не повлияе върху крайната цена. Това можеше да стане много елегантно и лесно като се увеличи енергията, която дава атомната централа. Т.е. от 2 900 000 мегавата годишно , да стане 5 300 000 мегаватчаса годишно.
Фрапиращо е, че предложението за наложения мораториум и начинът, по който беше направено, бе артикулирано от Корнелия Нинова и Георги Гьоков. А бе реализирано в пленарна зала от ГЕРБ. Това все още предизвиква недоумение у нас, експертите. Видяхме, че дори Румен Овчаров, който е специалист в областта, както и много други, оцениха мораториума като голяма глупост.
Подведоха младите и неопитните в политическите номера, те не реагираха драстично след като осъзнаха грешката си, заради своята коалиционна култура, коректност и лоялност към партньорите си.
Много е важно да се каже, че мораториумът облагодетелства един кръг от производители на електроенергия от възобновяеми източници. Защо зад всичко това застана Корнелия Нинова, за мен е неясно, загадка е.
От тук нататък трябва да се направят бързи промени в Закона за енергетиката. Те трябва да станат по начина, по който ги предписа ЕК. Първо, да се промени закона, така че да ограничи монопола върху енергийната борса. Това означава - да се разреши пак двустранната търговия на еленергия извън организирания борсов пазар. Да има възможност енергията за технологични разходи да не се купува само от организирания борсов пазар. Затова има редица възможности. Примерно, да се купува от регилирания борсов пазар или пък други по прагматични варианти с по-поносими цени.
Нужно е незабавно да се обозначат кои са истински енергийно бедни граждани в страната. За да бъдат компенсирани и подпомогнати от държавата.
За да имаме истински пазар на елнергия, договорите с американските централи „Марица Изток 1” и „Марица Изток и 3”, трябва да се прекратят. Те няма да загубят нищо, а пазара ще се освободи от дългосрочните договори с тях.
Също така трябва да се промени състава на КЕВР, за да се премахнат политическите зависимости на членовете на комисията. И да се види как да се ограничи износа на еленергия така, че да може да остава достатъчно енергия в страната и тя да има по-нормални цени. Или пък износа на еленергия да се концентрира в дружествата от БЕХ, за да могат директно да изнасят своята енергия на високи цени, както това става и сега, и с приходите от тези продажби да могат да компенсират българските енергоинтензивни потребители.