Омбудсманът настоя НЗОК да информира онлайн пациентите, останали без лични лекари

share

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до управителя на Националната здравноосигурителна каса проф. д-р Петко Салчев и здравния министър д-р Стойчо Кацаров, в която настоя гражданите да бъдат своевременно информирани при прекратяване на договорите на избраните от тях общопрактикуващи лекари със Здравната каса.

„Като национален омбудсман съм силно обезпокоена от постъпващите в институцията жалби и сигнали на граждани от липсата на информация за прекратяване на договорите с Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) на избраните от тях общопрактикуващи лекари“, пише омбудсманът.

По официални данни, 73 лични лекари през 2020 г. са прекратили по различни причини своята практика и договори с НЗОК, но техните пациенти, които са средно между 1 000 и 2 000 души, са разбрали този факт едва след като са потърсили джипито си във връзка със здравословен проблем. Това, по груби изчисления засяга над 70 000 души.

„Смятам, че в тези случаи правото им на своевременен достъп до медицинска помощ е нарушено, като същевременно се създава реална опасност за техните живот и здраве“, категорична е доц. Ковачева.

Тя припомня, че вече два пъти е поставяла този проблема на вниманието на Здравната каса, но и до момента, в получените отговори, НЗОК не се ангажира с предприемане на конкретни действия за неговото решаване.

Повод за поредното писмо на доц. Диана Ковачева е информацията за разработването на приложение (Платформа за уведомяване на пациентите), чрез което НЗОК и договорните й партньори ще могат да информират здравноосигурените лица, с SMS или по друг достъпен начин, за дейности, касаещи медицинското им обслужване. Омбудсманът настоява в приложението да бъде включен модул за незабавно информиране на здравноосигурените лица при прекратяване или подадено заявление за прекратяване на договорите с НЗОК на избраните от тях общопрактикуващи лекари, така че гражданите да не бъдат поставяни пред свършен факт.

Водещи новини

Още новини