Може ли река Перловец, до която минава третия лъч на метрото, да е по-опасна от широката 300 метра Темза?

bulphoto (архив)
share

Може ли широката 3 метра река Перловец, до която минава третия лъч на метрото, да е по-опасна от широката 300 метра Темза, под която лежат три линии на лондонското метро?

Проф. Стефчо Стойнев от минно-геоложкия университет е проучвал подпочвените води в квартал „Хаджи Димитър“. „Тук водоносният хоризонт продължава до една дълбочина около 30-35 метра. Ами, вижте Темза. И там има подземни води, но терасата на Темза и терасата на Перловска са еднакво водообилни, с еднакво количество вода. В София, особено в тази част на котловината, има изключително много водоносни зони“, обяснява Стойнев пред БТВ.

Скритата сила на Перловската река трябва да е била взета предвид от проектантите на метрото. Третата линия е планирана преди около пет години. Проектантът е починал, а от фирмата засега отказват коментар.

Проверяват защо пропада блок в близост до метрото в кв. "Сухата река"

На място пред проблемната метростанция срещаме ръководители от фирмата, построила участъка. Той споделя, че количествата вода под тунела са колосални. Ако наличието на много вода под София е отчетено при проектирането, остава въпросът дали конструкцията е изпълнена качествено.

Очаква се метрото да не работи още около 2 месеца, докато тунелът бъде ремонтиран.

Има три хипотези за аварията в третия лъч на софийското метро, която затвори движението между станциите „Театрална“ и „Хаджи Димитър“.

Първата хипотеза: Извънредно покачване нивата на подземните води. Това се нарича воден подем и оказва силен натиск върху плочата на релсовия път. В резултат на натиска, бетонът, вероятно с дебелина 1 метър, по пътя се е напукал и това е повдигнало релсите. При тази хипотеза това не е човешка грешка, а извънредно въздействие на подпочвените води.

Втората хипотезата: Влошени физикомеханични свойства на почвата под тунела на метрото. На практика това означава буквално втечняване на пясъците. Така стените на тунела потъват, а средата, там където са релсите, се издига.

Трета хипотеза: Тя е свързана с човешка грешка, а именно - проблем с конструкцията. В този случай горните две хипотези не са взети предвид или от проектанта или от изпълнителя на софийското метро.

Водещи новини

Още новини