Тук, на Земята обаче няма да е зле до всеки пасажер да има назначен по един пазач. За да може охранителите, независимо дали са от полицията, жандармерията, от самата железница или пък от частна фирма, да опазят мирните пътници от агресията и простотията на немирните убийци и вандали. Подобна утопична идея се ражда след всеки пореден случай, в който някой пиян или просто насилник скача и ръга с нож или други подръчни средства за убийство само, защото са му направили забележка да не пие, да не мърси, да си свали краката от седалките и прочее гаменщини. Такова покушение се случи отново вчера във влака от София за Бургас.
БДЖ обаче си прави оглушки и не засилва контрола поне в рисковите 70-80 композиции,
както твърдят хора от самия бранш. Някои от тях са категорични обаче, че проблемите с невъзпитаните пътници няма да се решат само с помощта на полицията и жандармерията, а е нужно държавната фирма да си назначи собствена охрана. Според синдикатите, след закриването на специализираната транспортна полиция, която преди обслужваше влаковете и гарите, случаите на насилие в този транспорт рязко се увеличават. Преди това звено на жандармерията се грижеше за реда в транспорта. Сега се разчита само на полицията, няма и камери в мотрисите.
Вандалите са с развързани ръце и бият, раняват с ножове, дори убиват изрядни пътници.
Но те нападат и кондуктори, машинисти, началник-влакове...
Тези безобразия се точат поне от 3 години насам. Преди две години бе убит бащата на наш колега - 50-годишният Ангел Цветанов. Покушението срещу него бе извършено във влака край Вакарел, убиецът му е известен, обаче делото докога ще се точи, никой не се наема да прогнозира. Пък и надали то ще донесе възмездие и утеха за скърбящите му близки. М.г. жестоко бе наръгана с нож 20-годишна жена в трена от Пловдив за Варна край Стара Загора. Има още много подобни случаи в годините назад.
Опасни за живота на пасажерите и персонала във влака са обстрелите с камъни,
които може би случайно или пък не, са най-много и най-често покрай циганските махали на жп трасетата. Самото БДЖ преди време обобщи, че от 54 нападения с камъни, 21 са установени край София. Тези вандали освен че потрошиха много прозорци и уреди на железницата, често раняват лошо и пътниците, и машинистите. За сигурността срещу този тип нападения БДЖ и НКЖИ си прехвърлят отговорността като горещ картоф. Този брадясал през годините проблем, също не е решен до днес. Защо, се питат пътниците? И сами си отговарят, че техният живот вероятно не струва колкото този на онези, за чиято охрана плащат милиони левове всяка година. Бюджетът на НСО за 2020 г. е 40 млн.лв..