Коментар на председателя на Асоциация „Активни потребители” Богомил Николов за novini.bg по повод предложението за задължителна 50% продажба на произведени у нас плодове и зеленчуци в големите търговски вериги. Предложението бе лансирано в публичното пространство тази седмица от земеделската министърка Десислава Танева. Идващата седмица в МС са поканени за участие и мнение представители от потребителските организации.Ето какво коментира в аванс пред медията ни председателят на "Активни потребители" Богомил Николов:
"Най-вярно подобна мярка можеше да се прецени, ако беше предложена на веригите и тези от тях, които искат, я направят доброволно, а резултатите от нея се преценяват след 3-4 месеца. Натрапена като задължение обаче никога не е най-доброто пазарно решение. Просто, защото потребителят не е малоумен, той може сам да избира кое е по-добро за него.
Аз и сега като ходя в магазина виждам, че има български картофи, но има и френски. Нашите са целите в кал, а чуждите са идеално почистени и пакетирани. Нека купувачът да избира, като чете стриктно етикетите, на които задължително трябва да има пояснение на български език.
Не е добре за потребителя да му се натрапват продукти - каквито и да са те.
Япония е първата страна в света, която обърна тренда още преди 10-15 години и там се развиха много пазари с местна продукция. Хората сами развиха културата да търсят местното производство, заради качеството и екокритериите, защото вярват, че е добре примерно зеленчуците да не пътуват по 5000 километра, а да са свежи. Не им беше необходим специален закон, за да се случи това. Аз вярвам, че българите са в час с тези тенденции и доброволно сами биха се ориентирали към родното производство на плодове и зеленчуци.
Само че от друга страна, тукашните производители трябва да положат поне малко усилия като това да си мият картофите да речем. Погледнете цветята, които идват от Холандия и сравнете с нашите предлагани в немарлив вид.
Ако аз бях министър щях да организирам конкурс и награди за верига, която предлага повече български стоки.
Но не и това да се вменява като задължение. Сега топката е в ръцете на нашите производители, които вече е крайно време да се научат да са по-конкурентни и да предлагат по-добрата стока. Убеден съм, че няма българин, който при равни други условия, да избере чуждото пред родното. Проблемът е, че условията не са равни. Ние обаче искаме да натрапим на потребителите неизмитите картофи и това не е честно. Самата продукция трябва да може да изкуши потребителя, а не държавата да задължава. Нейна работа е да създаде правила, които да са валидни за всички и да следи за спазването им. Например хранителните магазини сега по-различен начин поддържат хигиената и реда си и никой не следи за нарушителите. Друг важен проблем е
спекулата, която е резултат от завишено търсене,
на дефицит, както стана с маските. Или пък може да се зароди, ако продължават опашките по границите, ако има спиране на производства и суровини и т.н.. Трябва да се внимава със спекулата, защото потребителите си стоварват гнева върху последния от веригата, което нито е справедливо, нито може да реши проблемите. Държавата трябва внимателно да прецени всички рискови елементи и да се намеси, където има нужда. Хората не могат да стигнат до нивите си, за да си насадят разсад, а след 3 месеца ще заговорим за спекула, защото няма да има домати или ще са много скъпи, понеже са малко.