Националният осигурителен институт (НОИ) предоставя възможност за подаване на искане за издаване на Персонален идентификационен код (ПИК) на НОИ и по електронен път. Това съобщиха от пресцентъра на НОИ.
Услугата вече е достъпна за потребителите на услугите на институцията и се осъществява през Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ) на Държавна агенция „Електронно управление“ (ДАЕУ). Чрез системата искането за издаване на ПИК се подава към съответното териториално поделение на НОИ, а издаденото удостоверение се връчва на лицето отново чрез нея. Използването на ССЕВ изисква регистрация и наличието на валиден квалифициран електронен подпис (КЕП).
Лицата, които не разполагат с КЕП, могат да се възползват от възможността за издаване на едномесечен безплатен електронен подпис от доставчици на удостоверителни услуги, които ще предоставят онлайн възможност за заявяване на подписа. Повече информация може да бъде получена на интернет страницата на ДАЕУ.
Предвидена е и допълнителна възможност за подаване по електронен път на заявление, приложение № 13 към Наредбата за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване относно упълномощаването на лице, което да подава в НОИ документи за изплащане на парични обезщетения, при условие че упълномощителят притежава квалифициран електронен подпис (КЕП). Само в този случай заявлението за упълномощаване/оттегляне на упълномощаването може да бъде подадено чрез формата за контакт с НОИ с достъп до персонални данни до съответното ТП на НОИ, където е регистриран упълномощителя.
Заявлението се подава като електронен документ, подписан с КЕП на упълномощителя или като сканирано копие на хартиен документ. Заявление, което е подадено по електронен път с КЕП на упълномощеното лице, а не с КЕП упълномощителя няма характер на надлежно подписан удостоверителен документ и се оставя без разглеждане.
Възможността за заявяване на ПИК на НОИ по електронен път е част от пакета от мерки на Националния осигурителен институт за ограничаване посещенията на клиентите в офисите на институцията в цялата страна в условията на извънредно положение. В него влизат още решението подаването на документи, свързани с отпускане и изплащане на паричните обезщетения за безработица, да се извършва в бюрата по труда заедно с регистрацията като безработен, както и предстоящото служебно преизчисление на пенсиите на всички работещи пенсионери.
Националният осигурителен институт отново призовава всички свои клиенти да се въздържат от лично посещение в офисите на институцията. На тяхно разположение са алтернативните форми за контакт с НОИ: над 70 електронни услуги, Контактен център (0 700 14 802), писма или електронна поща.