Правим справки в държавната администрация с електронен подпис

Държавна агенция „Електронно управление”
share

Вече могат да се правят справки в държавната администрация онлайн през мобилните телефони, ако имат електронен подпис. Така потребителите получават достъп до 190 услуги в държавната администрация.

Услугата облачен електронен подпис беше представена официално от Държавна агенция „Електронно управление” с двете компании, които осигуряват облачен електронен подпис.

От агенцията изтъкват, че услугата е лесна за инсталиране и употреба през мобилно смарт устройство. Те посочват и фактът, че не се влияе от операционни системи и браузъри и осигурява достъп до електронни административни услуги по всяко време и от всяка точка на света. Системата ще работи 4 месеца безплатно за потребителите за подобрения и препоръки в интерфейса.

Част от услугите и справките ще останат платени, така както са платени справките в част от държавната администрация, посочи председателят на ДАЕУ – Атанас Темелков, предаде БТВ.

Държавната агенция очаква скоро да се присъединят към платформата и другите доставчици на електронен подпис. В момента цената на тази услуга се движи от 21 до 34 лева.

Гражданите и бизнесът вече могат да взаимодействат изцяло цифрово с администрациите. Близо 19 000 са регистрираните потребители в системата. От тях повече от 90 са фирми, над 700 са администрации.

Основните регистри и системи на централната администрация вече са свързани - през средата за обмен на данни между регистрите – RegiX. Там се извършват 165 типа справки от 62 регистъра на централни администрации, отчете Атанас Темелков.

Над 2 000 000 транзакции за достъп до удостоверителна и справочна информация се предоставят средно на месец през RegiX. Половината от тях са за нуждите на държавната администрация. Системата реално спестява време и усилия за получаване, проверка и обработка на данните.

До 2023 г. те трябва да имат централизиран достъп по електронен път до над 850 електронни услуги,обяви председателят на държавната агенция за електронно управление Атанас Темелков.

У нас 75 на сто от участвалите в допитването не са използвали електронни услуги и са имали контакт с администрации само "на гише". В същото време над 5.5 млн. граждани използват мобилен интернет.

Хартиеният обмен между администрациите е премахнат в национален мащаб между всички административни структури. Близо 1 000 от тях обменят документи изцяло електронно, което е първата успешно приложена мярка за ограничаване на хартиената администрация. Това означава спестени близо 100 тона хартия годишно и около 220 хиляди лева средногодишно спестените разходи само за хартия на администрациите. С преустановяването на хартиения обмен времето за регистрацията на един документ и връщането на отговор се скъсява близо 6 пъти. При загуба или кражба на мобилното устройство, може да се осигури достъп през друг мобилен телефон или компютър. Услугата се гарантира с двуфакторна идентификация, категорични са от ДАЕУ.

Водещи новини

Още новини