При предоставяне на карти за отстъпки при пазаруване, търговците трябва да информират предварително потребителите за всички правила, които касаят условията за ползването им. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред БНР в навечерието на по-интензивите покупки за Коледа и Нова година, когато може да се окаже невъзможно да се възползваме от полагащите ни се преференциални условия или че обещани подаръци вече са изчерпани.
Маргаритов обясни, че това ще даде възможност потребителите да са наясно какви групи артикули са включени при намаление, когато използват тази карта. „Също така, на етикетите на стоките трябва да е посочена коректно и ясно цената на продукта, ако той се закупува без използването на карта и неговата цена с използването на картата за отстъпка. Това би дало възможност на потребителите да се възползват пълноценно от подобен тип условия, които поначало са замислени да ги облекчат, а не да ги заблудят и на техен гръб търговецът да се опита да реализира по-голяма печалба“, добави председателят на КЗП.
Когато се окаже, че рекламирани промоционални стоки липсват и търговецът предложи алтернативни, потребителят би могъл да приеме, но и да откаже. „Промяна в параметрите на първоначално оферираното е въпрос на добра воля единствено от страна на потребителя и такава може да бъде направена само ако в хода на комуникация с търговеца той се съгласи на това. Но сам търговецът да измени параметрите на поръчката, няма как да стане. Това би било нелоялна търговска практика и опит за въвеждане на потребителя в заблуждение“, обясни Маргаритов.
Председателят на КЗП предупреди търговците, които предлагат ваучери за подаръци, да бъдат максимално коректни. „Когато поемете ангажимент да предоставите определени услуги в определен период от време, трябва да сте абсолютно наясно с капацитета, с който разполагате, и да се простирате само в рамките на това, което сте способни да изпълните като задължение. За да не се стигне дотам, че изведнъж този, на когото е бил подарен ваучерът, да отиде на мястото, където трябва да бъде предоставена услугата, и да се окаже, че няма да може да я получи. Или че ще може да я получи след много дълго време, когато или няма да му е необходима, или той няма да е в състояние на отиде“, каза той. И допълни, че на ваучера трябва да са посочени всички важни условия за ползването му, включително и срок на валидност.
Димитър Маргаритов препоръча потребителите да не се предоверяват и винаги щом се усъмнят в достоверността на даден търговец, да съберат максимално много информация, преди да предприемат покупка. При пазаруване онлайн е важно да внимават да не попаднат на фалшиви сайтове. „Нека да се уверят, че това е действително съществуващ електронен магазин, включително като потърсят контакт с този, който администрира сайта. Задължително е по закон такива координати да има – телефон, имейл, на които да може да се осъществи реална комуникация. И едва когато вече са убедени, да направят поръчка на съответните стоки“, обясни той. По думите му при пазаруване от физически магазин могат да дебнат опасности като липса на информация или липса на такава, касаеща цените, характеристиките или параметрите на стоките, които се предлагат.
В края на разговора Маргаритов посочи, че проверките на КЗП във връзка с предколедното пазаруване ще обхванат приоритетно съобщенията за намаления, стоковите кредити и качеството на туристическия продукт.